status updated

STATUS UPDATED!
Disciplined mind bring happiness, undisciplined mind bring chaos.

April 20, 2011

kasih sayang Allah kepada makhlukNYA

Setiap saat Tuhan membelai kita, menjaga kita dan menolong kita tapi kita sering tidak menyedarinya. Saya ingin menceritakan satu kisah yang boleh kita ambil untuk membuktikan bahawa kasih sayang ALLAH pada makhlukNYA tidak kira mahklukNYA itu beriman padaNYA atau tidak..

Ibnu Qudamah dalam satu karyanya berjudul Tawwabin, menceritakan sebuah kisah menarik tentang kasih sayang dan pertolongan Tuhan.Ibnu Qudamah merujuk pada kesaksian seseorng yang tlah menglami sebuah kejdian nyata yang menakjubkan.Orang itu bernama Yusuf bin Husain.Dia menuturkan kishnya:

    "Pernah satu ktika aku bersma DZun Nun Al Mishri brda dtepian sbuah sungai . Aku mlihat seekr kala jengking besar di tepi sungai. Tiba-tiba muncul seekr katak di permukaan air sungai. Kala jengkng itu lalu melompat naik ke ats katak kemdian katak itu berenang menyeberngi sungai."

    "Dzun Nun Al mishri berkata, ada sesuatu yang pelik degn kala jngking itu, mari kita ikuti dia!"

    "Maka kami trus menyebrngi sungai dan mengikuti kala jngking yg didukungi oleh katak itu. kmi trpranjat ktika menjumpai seorng lelaki yang trtidur dtepian sungai seperti sedang mabuk.Dan disblahnya kelihatan seekor ular yg besr dan amat panjang sudh mula menjalar dari pusat dan kemudian ke dada lelaki itu.Kelihatan ular tersbut  ingin menggigit telingnya."

    "Lalu kemudiannya kami dapat menyaksikan suatu kejadian yang amat luar biasa. Kala Jngkng itu tetiba melompat sepntas kilat ke ats tubuh ular itu lalu menyengat ular itu sekuat-kuatnya, sehingga sang ular mengeliat kesakitan dan terkoyak-koyak tbuhnya."

    "Dzun Nun Al mishri lalu membangunkan lelaki itu yang sedang mabuk. Sesaat kemudian lelaki itu terjaga. Dzun Nun Al mishri berkata 'Hai anak muda, lihatlah betapa besarnya kasih sayang Allah yang telah menyelamatkanmu. Lihatlah kala jengking yang diutuskanNya untuk menyelamatkanmu dari seekor ular  besar yang hendak membinasakan dan membunuhmu itu!'

    "Lalu Dzun Nun Al mishri melanjutkan nasihatnya, 'Hai orang yang terlena, padahal Tuhan menjaganya dari mara bahaya yang merayap di kala gelita. Sungguh aneh, mata manusia mudah terlelap meninggalkan Tuhan Yang MAha Kuasa, yang melimpahkannya degn berbgai nikmat.'"

    "Setelah itu pemabuk itu berkata,'Duhai Tuhanku, betapa agung kasih sayangMU ini. Jika aku yang begitu banyak melalukan maksiat dan dosa masih Engkau curahkan kasihMU, bagaimana pula kasih sayangMu kpa hambaMu yang taat kepdaMu?"

    "Kemudian pemabuk itu lalu kembali meniti di jalan Allah. Mencuba untuk mendekatkan dirinya yang banyak melakukan dosa dan menghabiskn masa dngn sia-sia. Dia sering kali menangis tiap kali teringatkan masa lalunya yang begitu sia-sia.Dia trus meniti jalan Allah yang lurus, jalan untuk orng2 yang diberikan nikmat sejati oleh Allah SWT."

{kisah kala jengking yang diutuskan oleh Allah itu sesungguhnya boleh terjadi kepada sesiapa sahaja dan pada bila2 masa saja. termasuk juga pada diri kita. mungkin kita tidak menyedarinya, Allah telah mengutuskan 'kala jengking' untuk meyelamatkan kita dari 'ular besar' yang hendak membinasakan kita.

'Kala jengking' penyelamat itu boleh datang dalam pelbagai bentuk dan rupa dan 'ular besar' yang hendak membinasakan kita itu juga boleh datang dalam pelbagai bentuk dan rupa.

bahaya itu boleh jadi misalnya, berupa hutang yang bertimbun  yang sgt mengancm dn dpat membinsakan. Kadang2 orng yg memiliki hutang bertmbun itu langsung tidak menyedari bahawa hutangnya itu merupakn 'ular besar' yang sedng melilit dan hendak membunuhnya, persis sperti pemuda mabuk tadi. Atau dia menydari akan kehdran 'ular besar' itu  tapi dia pasrah dan bersedia untuk dibinasakan, krana sudah tdak dpat berbuat ap2 lagi.

dalam keadaan kritikal berulang kali Allah menjaga HambaNYA. Orang yang berhtang bertimbun itu diberikan jalan kuar oleh Allah. Pelbagai caranya Allah mengirimkan 'kala jengking' penylamat itu.boleh jadi ada teman yang mendngar berita itu dan sanggup menolongnya melangsaikan hutangnya.atau boleh jadi Allah membukakn pintu perniagaan yang baru, dan dpt membyar semua hutang2 dan dpat hdup aman kembali. Ada bermacm2 sebab, tapi dasarnya Allah yang mangturkannya. 

cublh sjnak kta ingatkn kmbali sjrah prjalnan kehidupan kita. berapa kli Allah sdah mngirimkn kala jengkingnya untk menylamtkan kita?brpa kali Allah sdh menolng kita dlm ksusahan n ksmptan yg menyksakan? kalu kta jjur,pasti jwpnnya sdh berkali2.bahkan kalu kta jjur ,tiap saat Allah mlindungi kita dlm prlindngan yg x kta sdri.

kta x sdr bhw tiap dtik Allah mmbrsihkan darah kita dr pelbagai jnis racun yg bleh membunh.Allah yg mengturkan pembrsihan darah itu dgn membuatkan kilang yg mengeluarkan zat kimia yang smlajadi ntuk membrsihkan darah. kilang itu brkrja 24 hours without stop n we're never realise it. malah ada yg x mengetahuinya, tp dunia perubtan tlah menjlskan sgala2nya.

ddlm tbuh kta, mnurut ktrngan ilmu perbatn, Allah tlah membuatkan 1 klang ajaib that is called heart. hati jga dpt dkatakn organ trbsar dalam tbuh badan kta dgn brat sekitar 1.5 kg. there are about 500 functions that take place in the heart.dgn berbgai2 fungsi yg bgitu bnyak dn rumit, hati menjadi ibarat sbuah klang kimia yg serba guna n the greatest modern that Allah created,dgan jumlah 300 bilions sel yg x bleh dtiru olah mna2 perlatan canggih manusia skali pun.

one of the functions of heart is removing n processing blood. normally, 1400(1/4) cc of blood every minutes will  through the heart, ini adalh cara tbuh mebrsihkan darah. hati akan menapis darah yang melaluinya, lalu membrsihkannya dri unsur2 yg mengtorkn darah. jika hati menpis 1/4 darah evry minutes, dalam setahun lebih dr 525 ribu liter darah!

tanpa hati manusia x akn dpt tahan hidup ,bahkan akn mati terbnuh oleh pelbagai racun yg memasuki tbuh badn termasuklah ubat2an kimia sintetik sprti antibiotik yang dbrikan oleh doktor.

dan Allah juga yang menjaga khdpn kita dgn menciptakan hati ntuk trus bkrja. Allah trus mnjga kta siang mlm. hanya kta je yg sering lalai n sma skali x menyedarinya.

pertlongan n kasih syang Allah pada kita memng x mungkin dpt kita kira mcm kta wat lathan matematik yang slalu ada jawpnnya. kasih syg Allah juga bkan hanya ntuk orng yang taat akn perintahNYA aje, bahkan merangkumi semua makhluk ciptaanNYA dan orng yang slalu buat maksiat juga x terkecuali menrma percikkan kasih syangNYA. contohnya pemuda mabuk tad. dia x trkecuali ntuk trma ksih syg n prtolngn Allah. dia ttp dslamatkan oleh Allah.semestinya kasih sayg dn prtlongan Allah yg sedemikian agungnya dpt membrikan keinsfan pd sesiapa sj. orng yg taat kpd Allah akan lebih taat kerna ketaatan kpd Allah itu snri adlh bntuk kasih syg Allah. n yg msih juga blum taat, msih suka bermaksiat seharusnya cpt2 sdar n insaf, ingat bhawa Allah msih lagi brikan ksemptan ntuk hidup n dpt bernafas dmka bumiNYA ini krana dilindungi oleh Allah SWT.}

p/s:sgala apa yang ana tuliskan diats adalah satu nasihat yng harus diambil ntuk memuhasabahkan dri sndri. apa yang ana tulis juga adalah khas dituju buat sedara seagama ana n more imprtant untk dri ana sndri yg terkadang lupa untk bersyukr. moga kisah ini akan membuatkan kta sentiasa mengingati bhw Allah SWT sntiasa n x akn pernah berhnti menyayangi kita umpama seorang raja n permaisuri. amin..(^_^)

kepada pembaca dialu alu kan utk mensharing tetapi sila komen dulu ye supaya saya tahu sapa yang nak sharing kalau tak ada blog boley add di facebook dan kalau tak ada blog boley add kat facebook tpi better memperkenalkan diri dlu ye ...spye sy tau :)) ...harap maklum

2 comments:

  1. mohon share ya :) nama saya siti norizan berasal dari sandakan, sabah. terima kasih atas perkongsian. entry yg sgt bguna, moga penulis dan pembaca beroleh manfaatnya. insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. silekan :) ...salam kenal, ameen. semoga manfaat

    ReplyDelete

pageviews