status updated

STATUS UPDATED!
Disciplined mind bring happiness, undisciplined mind bring chaos.

April 22, 2011

perkongisan

16 RABIUL AKHIR 1432H

Assalamu’alaikum sahabat2..
Semoga masih di dalam nikmat Iman & islam..

InsyaAllah ada 1 kata2 yg menarik drpda ceramah ust.azhar..mungkin dah pernah dgr kot.takpe..sama2 kita renungkan kata beliau..ayat dia lebih kurang macam nie:

“Kalau kita pi rumah orang, kita masuk suka2 hati, pastu suka2 je nak letak kasut dalam rumah..wlaupun tuan rumah tu cakap, nak masuk rumah dia mesti letak kasut kat luar tak boleh letak kat dalam..tapi kita degil juga..
Agak2nya..tuan rumah tu boleh bersabar ke dgn kita??
Dah tu, suka2 kita pulak nak masuk sampai dalam bilik dia..tuan rumah cakap, nie rumah dia..kena lah ikut peraturan dia…mana boleh masuk sampai dalam bilik..tapi, kita buat tak dgr je..buat suka hati kita.
Agak2nya kita kena halau tak??..”

Begitu juga manusia..
Kita menumpang di bumi Allah swt..Allah dah tetapkan peraturanNya, tapi kita langgar..
Kita langgar bukan sikit..banyak tu..Allah masih biarkan kita hidup.
Tapi,makin lama kita makin mlampau..Allah swt trunkan bala supaya kita sedar..tapi, kita mengeluh..

Tapi, jangan kita lupa..pemilik hari pembalasan itu ialah ALLAH SWT..kalau dia nak hancurkan kita, bila2 je boleh..sekarang pun boleh..tapi krna sifat Ar-Rahman & Ar-RahimNya yg membuatkan kita terus menjadi hamba yg tak sedar diri..

Bab kata ustaz lagi,
“Jika manusia berada di dalam rumah..adakah dia akan berlumba utk dptkan rumah lagi..??mestilah dia berlumba nak dapatkan benda lain lagi kan..

Begitu juga manusia yg sedang berada di atas dunia..tapi yg peliknya masih berlumba utk dapatkan dunia.sepatutnya berlumba mndpatkan AKHIRAT..”

Marilah kita sama merenung kembali tujuan penciptaan sebenar diri kita..

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku.”
(QS. Adz Dzariyat: 56)

“Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”
(QS. Al Mu’minun: 115)

InsyaAllah..bersama-sama kita menjadi hamba Allah swt yg ‘BERTAQWA’ bukan hanya sekadar ‘BERIMAN’ atas nama Islam..

Allahu’alam..n_n
-EXCO DAKWAH & TARBIYAH PERKIM UUM-

>>> copy from fb <<<

No comments:

Post a Comment

pageviews