status updated

STATUS UPDATED!
Disciplined mind bring happiness, undisciplined mind bring chaos.

July 27, 2011

Selamat menyambut bulan Ramdhan Al-Mubarak

Assalammualaikum w.b.t ... :)
Ramdhan tinggal 3 hari saja lagi , sudah ka habis ganti puasa tahun lepas ( bagi wanita ) ?
harap semua nya suda siap stand by for Ramadhan Al-Mubarak ^___^ *wink2 tak saba nya nka puasa
harap puasa tahun ni lebih baik dari puasa sebelum ini ^___^



Petikan kuliah Ustaz Zahazan:

- Amalan-amalan yang sangat digalakkan dalam bulan Ramadhan:

1) Puasa dengan bersungguh-sungguh - bukan sekadar tahan lapar dan dahaga, tapi juga menjaga pancaindera dan hati dari melakukan dosa yg dapat menghapuskan pahala puasa.

2)Qiyam sedaya upaya yg mampu (solat tarawih, tahajud, hajat, etc)

3) Memperbanyakkan membaca Al-Quran dan merenungi maknanya.
- Ramadhan adalah bulan Al-Quran

4)Banyakkan sedeqah walaupun sedikit.

5) Menaja orang berbuka puasa walaupun dengan sebiji tamar.
-bila kita memberi makan org berbuka puasa, kita dapat pahala puasanya tidak kurang walau sedikit pun.




Pada suatu hari, Abdullah bin Umar bertanya kepada Nabi, “Ya Rasulullah, berapakah waktu untuk membaca Al Qur’an?”

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Bacalah Al- Qur’an itu pada satu bulan”.

Abdullah bin Umar berkata, ”Sesungguhnya saya mampu kurang dari itu (sebulan)”.

Demikianlah terus menerus Abdullah bin Umar bertanya kepada Nabi karena merasa masih punya kemampuan untuk mengkhatamkan Al Qur’an secara lebih singkat sehingga pada akhirnya beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Maka bacalah Al-Qur’an itu dalam satu minggu, dan janganlah kurang dari seminggu itu” (dari hadits riwayat Imam Nawawi)…

Pada riwayat lain (dari hadits riwayat Abu Daud) disebutkan ketika Abdullah bin Umar berkata, “Sesungguhnya aku bisa lebih kuat dari itu” maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Bacalah olehmu pada tiga hari”…


So, apa kata kalau kita cuba untuk praktikkan mulai sekarang? nak tak? tak kisah lah sikit atau banyak.. tapi mudah-mudahan menambahkan iman n menguatkan rasa cinta kita pada Allah... insyaAllah^_~

1; Alquran 1 juzu'=20 muka surat>> 1 solat fardhu kita baca 4 muka surat.. insyaAllah, 5 solat fardhu, kita boleh habis satu juzu'... ^_~

2;solat sunat 8 rakaat>> 
a) ramadhan nanti, dah start solat terawih... rebut2 untuk bertemu Allah jom~

b)sunat ba'diah & qabliah:
--b4 subuh= 2rakaat
--b4 & after zohor= 4 rakaat
--before asar= 2 rakaat
--after maghrib= 2 rakaat
--b4 & after isyak= 4 rakaat
dah 14 rakaat dah.. boleh pilih mana2 yang mampu...

c)kalau nak lagi bagus, kita tambah lagi>>

--tgh rehat2 pagi tu, amek wudhuk, solat dhuha= 2rakaat
--bangun pagi awal sikit.. solat tahajud dulu, pastu masuk waktu dah boleh solat subuh... tahajud= 2rakaat.. nanti bulan puasa lagi senang nak bangun sebelum subuh, ambil masa sebelum masuk waktu subuh untuk tahajud... insyaAllah

ana nak mengajak diri ana, juga sahabat2... sama-sama tingkatkan amal, biar sebelum ramadhan kita dah terbiasa dengan amalan2 supaya semasa ramadhan kita tak liat untuk beribadat... jangan tinggal puasa ye ^___^ kalau tak nanti tak boleh raya..

No comments:

Post a Comment

pageviews