status updated

STATUS UPDATED!
Disciplined mind bring happiness, undisciplined mind bring chaos.

July 4, 2011

Ubat gigi safi, dan kayu sugi

Assalammualaikum..

dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Pengasih...

nahmaduhu wanusalli wanusallim a'la rasulihikareem...

Amir mengambil berus giginya yang diletakkan di dalam gayung di bawah katilnya. Seperti biasa, sudah menjadi rutin harian Amir untuk memberus gigi sebelum tidur. Amir mencapai ubat gigi safi perisa kayu sugi nya. "Allah! dah abeh la plok! nampok gayenye kene "pow" orang la kali ni". Amir baru menyedari bahawa ubat giginya sudah pun tidak mampu untuk memuntahkan walaupun untuk titisan terakhir.


apa buleh buat. sudah jenuh tekan - gambar hiasan


Keadaan tandas asrama blok B sememangnya riuh dengan pelajar yang mencuci pakaian. Terutamanya dimalam sabtu kerana esoknya cuti. Amir menjeling-jeling disekiling mencari siapa yang paling munasib untuk dimintanya ubat gigi.

Amir : Haaaa... Ajib, ko ade ubat gigi tak? ak punye abes la..

Ajib : Ade2...amik kat dalam gayung tu..(sambil menunjukkan gayungnya yang berwarna ungu)

Amir : Oh man~~ ko gune "colgate total" Ajib? come on la~

ade ke ubat gigi tido? nampok beno nipunye~

Ajib : Laa...pulak dah..ape masalahnye?

Amir : Ish ko ni.. tak sunnah la.. kan banyak dah ubat gigi sekarang yang ada perasa kayu sugi asli. ko kene amik peluang sebaiknye untuk amalkan sunnah Nabi ni. besar pahala die.. (sambil menepuk bahu Ajib)

Ajib hanya tersenyum.

Tiba2 Sobri muncul disebelah Amir dengan membawa pakaian kotor untuk dibasuh beserta alatan mandian.

Amir : Haa...tengok Sobri.. Ubat gigi safi perasa kayu sugi asli.. ni baru sunah beb.. gigi bersih, pahala diperoleh~ haha. Minta skit ubat gigi Sobri, aku punye ubat gigi dah abis la..huhu..(terang Amir sambil mendekati Sobri)

tak buleh buat semua jangan tinggal semua =)


Sobri : Eh, ok2...boleh2.. ambik la.. Erm.. by the way, ape yg korang bincang kat dalam tandas ni? bukan maen lagi aku dengar kat luar tadi.. Abis kluar sume Sunnah, Sugi bagai~ ce cite ce cite~

Amir : Ni ha kawan kita sorang ni.. ade ke die gune "colgate total".. Kan banyak lagi ubat gigi perasa kayu sugi asli.. Dah la kayu sugi guna pun tak reti.. Nak guna ubat gigi perasa sugi pun payah.. Rugi beb rugi.. Pahala besar kot amal sunnah.. Bak kata Ustaz Zaki kuliah maghrib tadi, 1 sunnah 70 pahala mati shahid.. pergh~ belum cite pahala shahid lagi.. (berkobar2 Amir menerangkan)

Sobri : Hahaha.. Amir.. Amir.. Ko ni.. Silap orang la~

Ajib : Ish Sob.. ko tak payah nak ngade..(sambil menampar perlahan bahu Sobri) Betul ape die cakap tu.. Mantap la ko Amir..!

Amir : Eh Sob.. Ape yang silap nye? Bagitau la weh.. Ak silap kat mane?

Sobri : Ko ni Amir.. Ukhuwah tak mantap la.. Pasal kawan sniri pun tak perasan.. Ajib ni ko tau.. tetiap kali nak wudhu' dia sugi dulu ko tau...  Asal nak solat je sugi, asal sugi je nak solat.. Senang cite dah macam hobi la..haha..

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda : “Kalau tidak menyusahkan umatku nescaya aku menyuruh mereka bersugi setiap kali hendak menunaikan solat” (Hadis riwayat Al-Bukhari). [Gambar - Kaedah memegang kayu sugi]


Ajib : ish ko..memandai je..

Amir : Uih..biar betul? ko gune kayu sugi la eh Ajib?

Sobri : Ek eleh ko.. takkan nak bawak kulu kilir (ke hulu ke hilir) berus gigi ngan ubat gigi safi perasa kayu sugi ASLI pujaan hati ko tu~ haha. Kayu sugi la. Tu baru betul ASLI! haha. Hamek ko!

Ajib hanya tersenyum.

Amir : Fuh.. gile ah... Memang betul la ak silap orang.. segan aku.. aduih.. malu2.. ko memang mantap la Ajib..

Ajib : tak de lah.. Aku pun baru nak belajar2 amal sunnah Nabi. Orang macam ko la aku nak cari supaya aku boleh belajar lebih lagi pasal sunnah ni..

Sobri : Amek ko! (Sobri membisik kepada Amir sambil tersengih2)

Amir : Sebuk ah ko..! (jeling Amir kepada Sobri)

Pengajaran :

1) Dakwah-lah manusia secara hikmah
2) Sangka baek itu indah
3) Rendah diri sangat-lah disukai manusia juga Illahi.
4) Memuliakan saudara sesama Islam itu mudah jika ia benar2 dari hati yg suci
5) Tak buleh buat semua jangan tinggal semua

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

pageviews