status updated

STATUS UPDATED!
Disciplined mind bring happiness, undisciplined mind bring chaos.

April 25, 2011

peringatan untuk semua

assalammualaikum


PERKARA-PERKARA YANG MEMBUAT KITA HILANG INGATAN DAN TUMPUL MINDA


Kurangkan makan bawang besar
Kurangkan makan berempah
Kurangkan makan ketumbar kering
Kurangkan menonton hiburan
Kurangkan membaca majalah hiburan
Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak
Kurangkan minuman air batu,air dalam tin(100 plus dan lain2)
Kurangkan makan organ dalaman ayam terutamanya kanak2
Jangan makan kepala ikan
Jangan minum air yang ada semut
Jangan tidur selepas subuh
Jangan tidur selepas asar
Jangan tidur selepas makan
Jangan makan terlalu kenyang
Jangan makan berat selepas jam 9.00 malam
Jangan menyapu rumah pada waktu malam
Jangan makan yang masam-masam berlebihan
Jangan dicampur makan laut dan darat dalam satu hidangan
Jangan minum susu selepas memakan daging/ayam
<span> </span>
PERKARA-PERKARA YANG PERLU DIAMALKAN<span></span>

Selalu makan buah manisan seperti kurma dan lain2
Selalu makan makanan yang panas2
Selalu memakan kekacang seperti kacang soya @ badam dan lain2
Selalu minum air masak
Selalu makan ulam2
Selalu mengamalkan pandangan hijau
Selalu bersenam
Selau menggunakan imajenasi otak
Banyakkan memakan makanan berasaskan gandum/soya
Banyakkan aktiviti berkhemah di hutan/pantai(yang mempunyai pokok) kerana disitulah terdapat banyak ion2 negetif dan cahaya matahari infra merah (terutama pada waktu pagi) yang amat diperlukan oleh tubuh badan,kerana hanya kawasan seperti ini sahaja yang mempunyai % yang cukup untuk kegunaan kita seharian berbanding dalam bangunan batu ianya terlalu sedikit
Jangan ego
Jangan dengki pada orang lain
Jangan makan dari sumber yang tidak halal
Jangan memberi anak makan makanan dari sumber yang tidak halal
Jangan makan makanan yang ada pewarna
Jangan makan makanan yang ada pengawet
Jangan mengunakan minyak masak lebih dari 2 kali
Jangan mandi selepas 9.00malam
......dan yang paling penting dibawah ini........
selamat beramal.....

Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.

Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.

Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.

Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).

Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

Jangan menangguh taubat b ila berbuat dosa kerana mati boleh datang b ila -b ila masa.

Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita h ila ng bahagia.

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apab ila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.

Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan mengh ila ngkan kasih orang kepada kita.

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita.

ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

Jangan biarkan SAJE email ni. Hantarkan kepada semua saudara islam yang anda kenal !!


Wasalam


"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" (Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.."
(Surah Al-Ahzab:71)

...mesti salah satu yang tertulis di atas pernah kita lakukan tanpa disedari betul tak? ...mesti lah betul kan ...so elak-elakkanlah berbuat seperti yang ada diatas :)
>>> copy from fb <<<

kenapa awak pakai tudung besar, labuh2? rak rimas ke?

Pada suatu petang....berhampiran surau Fakulti Perakaunan, UUM.

 Seusai solat, saya mengambil tempat di sisi seorang perempuan melayu yang tidak bertudung. Sambil saya membetul-betulkan lipatan tudung, perempuan di sebelah saya menegur.

 " Awak, boleh saya tanya?"

 "Hmm, iya..boleh" Jawab saya sambil tersenyum.

 "Kenapa awak pakai tudung besar-besar ya..tak rimas ke?" Dia bertanya.

 Saya terdiam. Tak menyangka, itu soalannya.

 "Tapi kenapa ya?"

 "Tak ada apa-apa..saja nak tahu, sebelum ni tertanya-tanya sendiri je" Dia menjawab. Kelihatan dia benar-benar ingin tahu.

 Saya tersenyum. Fikiran ligat berputar mencari jawapan yang sesuai. Lama merenung jauh, akhirnya tercerna satu idea.

 " Hmm...sebelum saya jawab soalan tu, saya nak tanya awak dulu,boleh?"

 Dia mengangguk

 "Kenapa ya kalau kita naik kereta digalakkan pakai seat-belt ya? " Saya bertanya dia kembali tanpa menjawab dulu persoalannya.

 "erm.." Dia berfikir smbil tangannya memegang dagu mencari jawapan.

 " Sebab nak selamat la. kalau apa-apa berlaku, atleast kecederaan tu tak la teruk" dia menjawab ringkas.

 "Ok, tapi itu kalau berlaku kemalangan kan. Macam mana pula kalau orang yang pandai dan cekap dalam memandu. Perlu ke dia pakai seat-belt ? Saya bertanya lagi untuk menduga.

 "Eh, kenalah pakai jugak. Even dia dah cekap memandu like Michael Schumache, kenalah pakai jugak sebab kemalangan tu tak mengira siapa..kan? Satu lagi, kadang kemalangan tu bukan sebab kita pun, tapi ada kes kemalangan sebab pemandu lain yang tak berhati-hati akhirnya kita yang menjaga ni pun menjadi mangsa, kan?" Dia bertanya kembali.

 "So, apa kaitannya kesalahan pemandu lain dengan selt-belt pulak" Saya terus bertanya.

 " Yelah, nak menunjukkan bahawa selt belt tu sangat penting sekarang, sebab pemandu-pemandu jalan raya bukannya semua berhemah. Jadi untuk keselamatan, pakai seat-belt. Kalau dilanggar sekalipun kita tak la cedera teruk atau tercampak keluar"

 "Tak rimas ke? kadang orang-orang tak selesa pakai seat-belt, katanya rimas"

 "Alaa, nak selamat kenalah tahan sikit, kan..soal keselamatan, kena jaga"

 Saya tersenyum mendengar penerangannya. Hampir sampai pada tujuan persoalan.

 "Hmm, itulah jawapan saya pada persoalan awak tadi. Kenapa saya bertudung besar."

 Dia terus memandang saya dengan dahinya yang berkerut....

April 24, 2011

3 questions

Ada seorang pemuda yang lama sekolah di negeri Syam kembali ke tanah air. Sesampainya di rumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang Guru agama, siapapun yang boleh menjawab 3 pertanyaannya. Akhirnya Orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut.

"Anda siapa? Dan apakah boleh anda menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?" Pemuda bertanya. "Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan saudara." Jawab Guru Agama. "Anda yakin? sedang Profesor dan banyak orang pintar saja tidak mampu menjawab pertanyaan saya." Jawab Guru Agama "Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya"

Pemuda : "Saya punya 3 pertanyaan

1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukan kewujudan Tuhan kepada saya

2. Apakah yang dinamakan takdir

3. Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan, sebab mereka memiliki unsur yang sama.

Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?"

Tiba-tiba Guru Agama tersebut menampar pipi si Pemuda dengan keras. Sambil menahan kesakitan pemuda berkata "Kenapa anda marah kepada saya?" Jawab Guru Agama "Saya tidak marah, Tamparan itu adalah jawapan saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya".

"Saya sungguh-sungguh tidak faham", kata pemuda itu. Guru Agama bertanya "Bagaimana rasanya tamparan saya?". "Tentu saja saya merasakan sakit", jawab beliau. Guru Agama bertanya " Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?". Pemuda itu mengangguk tanda percaya. Guru Agama bertanya lagi, "Tunjukan pada saya wujud sakit itu!" " Tak boleh", jawap pemuda. "Itulah jawapan pertanyaan pertama: kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya." Terang Guru Agama.

Guru Agama bertanya lagi, "Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?". "Tidak" jawab pemuda. "Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?" "Tidak" jawab pemuda. "Itulah yang dinamakan Takdir" Terang Guru Agama.

Guru Agama bertanya lagi, "Diperbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?". "kulit". Jawab pemuda. "Pipi anda diperbuat dari apa?" "Kulit" Jawab pemuda. "Bagaimana rasanya tamparan saya?". "Sakit." Jawab pemuda. "Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api, jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan menjadi tempat menyakitkan untuk syaitan." Terang Guru Agama.

>>> copy from fb <<<

secret prayer 5 times

:Dari Ali bin Abi Talib r.a. berkata,

Sewaktu Rasullullah saw duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata, 'Ya Muhammad, kami hendak bertanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s. yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.

' Lalu Rasullullah saw bersabda, 'Silakan bertanya.'

Berkata orang Yahudi, 'Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'

Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Zohor jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada Tuhannya.

Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi.

Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya.

Sembahyang Isyak itu ialah sembahyang yang dikerjakan oleh para Rasul sebelumku.

Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit matahari. Ini kerana apabila matahari terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situ sujudnya setiap orang kafir.' Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah saw, lalu mereka berkata, 'Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.

Katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang sembahyang.

Rasullullah saw bersabda, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sembahyang yang pertengahan.

Sembahyang Zohor, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat.'

Sabda Rasullullah saw lagi, 'Manakala sembahyang Asar, adalah saat di mana Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir.'

Selepas itu Rasullullah saw membaca ayat yang bermaksud, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sekali sembahyang yang pertengahan. Sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam a.s. diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan sembahyang Maghrib kemudian meminta sesuatu daripada Allah, maka Allah akan perkenankan.'

Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Isyak (atamah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isyak berjamaah, Allah SWT haramkan dirinya daripada terkena nyala api neraka dan diberikan kepadanya cahaya untuk menyeberangi Titian Sirath.'

Sabda Rasullullah saw seterusnya, 'Sembahyang Subuh pula, seseorang mukmin yang mengerjakan sembahyang Subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberikan kepadanya oleh Allah SWT dua kebebasan iaitu:

a) Dibebaskan daripada api neraka.

b) Dibebaskan dari nifaq.

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan daripada Rasullullah saw, maka mereka berkata,

'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad (saw). Kini katakan pula kepada kami semua, kenapakah Allah SWT mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?'

Sabda Rasullullah saw, 'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon khuldi yang dilarang, lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam a.s. selama 30 hari. Kemudian Allah SWT mewajibkan ke atas keturunan Adam a.s. berlapar selama 30 hari. Sementara diizin makan di waktu malam itu adalah sebagai kurnia Allah SWT kepada makhluk-Nya.'

Kata orang Yahudi lagi,'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu.

Kini terangkan kepada kami mengenai ganjaran pahala yang diperolehi daripada berpuasa itu.'

Sabda Rasullullah saw, 'Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada

Allah SWT, dia akan diberikan oleh Allah SWT 7 perkara:

a) Akan dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya (daging yang tumbuh daripada makanan yang haram).

b) Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya.

c) Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.

d) Dijauhkan daripada merasa lapar dan dahaga.

e) Diringankan baginya siksa kubur (siksa yang amat mengerikan).

f) Diberikan cahaya oleh Allah SWT pada hari Kiamat untuk menyeberang titian sirath.

g) Allah SWT akan memberinya kemudian di syurga.'

Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Katakan kepada kami kelebihanmu di antara semua para nabi.'

Sabda Rasullullah saw, 'Seorang nabi menggunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat kepada umat saya di hari kiamat).'

Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa annaka Rasulullah (kami percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan engkau utusan Allah).'


Peringatan !!!

"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (Surah Al-Baqarah: ayat 155) "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya." (Surah Al-Baqarah: ayat 286)

>>> copy from fb <<<

warning about the 15 things! ( sebarkanlah )

Dari Ali Bin Abi Thalib r.a Rasulullah saw bersabda: "Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka, iaitu:

1. Apabila harta negara beredar pada orang-orang tertentu (kroni).
2. Apabila Amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.
3. Zakat dijadikan hutang.
4. Suami memperturutkan kehendak isteri.
5. Anak derhaka terhadap ibunya.
6. Sedangkan ia berbaik baik dengan kawanya.
7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.
8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.
9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina diantara mereka.
10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
11. Khamar(arak) sudah diminum di merata tempat.
12. Kain sutera banyak dipakai(oleh kaum lelaki).

13. Para artis-artis disanjung-sanjung. 
14. Muzik banyak dimainkan.
15. Generasi akhir umat ini melaknat(menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi ataupun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".
Hadis Riwayat Tirmizi

Keterangan:

Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah saw ini, cuma mungkin belum sampai keperingkat akhir.

>>> copy from fb <<<

perkara yang yahudi suka kita pun suka

Assalamualaikum
Antara  protokol Ya'hudi yang mengandungi 8 perkara.... (4S & 4F)

1.. Song....
Lagu-lagu yang menghiburkan. .jika ada anak-anak yang
tak tau mengucap..tetapi boleh menghafal lagu Hindustanyang
panjang berjela... Ada anak-anak yang tak hafal Al-Fatihah....tapi
boleh mengingati lagu Siti Norhaliza yang panjangnya berdepa-depa.....
berjaya sudah Yahudi..... Hingga kita terfikir.... ..
bagaimana jadinya radio kalau tanpa lagu?

2. ...Sex.....
Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua. Sex di mana-mana..
di kaca tv, dalam filem, dalam iklan...babak sex amat lumrah...
kekadang adegan sex tak diperlukan, tetapi diselitkan jua
sehingga ada orang menonton filem hanya kerana ada adegan sex...
filem 18SX amat laris berbanding filem U...
VCD lucah mudah didapati...dan harganya amat murah...
Adakah filem yang tiada adegan sex?
Lagi sekali berjaya sungguh Yahudi laknatullah. .......

3. ...Smoke....
Rokok..menjadi kegilaan para remaja....
sehingga dikatakan tidak modern jika tidak merokok...
malah sekarang merokok menjadi budaya bagi mana-mana perempuan
yang kononnya mau di gelar 'up to date'..
Dulu yang merokok ini golongan ****** saja.... ataupun penari
kabaret..... .( aku tengok dari filem P Ramlee )....

4. .....Sport.. .
Pelbagai jenis sukan di tonjolkan dan lelaki dengan
perempuan sama-sama berlumba mencari nama dalam sukan....
hinggakan sekarang bola sepak pun perempuan main juga....
Bila bersukan, tutup aurat mestilah jauh sekali,
sembahyang pun banyak yang miss.....bukan yang bermain sahaja tak sembahyang.. ...
yang menonton pun tak sembahyang juga .......
Kalau menonton dirumah.... akan lambat sembahyang sebab takut tak nampak macam mana BOLA masuk GOL......
Then Yahudi gol lagi........sampai ada ulamak kata...kerana sukan...sembahyang boleh tangguh....
Masha Allah,..

5. .. Fun..
Hiburan...di mana-mana kita dapat hiburan yang melalaikan.. ..
Kalau kita lihat dalam 100 majalah..mungkin 99 adalah majalah hiburan..
termasuklah majalah mangga.....yang menayangkan buah mangga artis perempuan... .
Kalau ada konsert....sanggup orang Islam bertandang hingga
menghabiskan banyak wang dan bila ke konsert....
pelbagai maksiat akan diselit masuk.... Yahudi terhibur lagi....

6.... Female...
Perempuan... tawaran Yahudi yang amat mengasyikkan. .
terutama dalam iklan..yang kadang-kadang tidak ada kena
mengena dengan perempuan... . Kalau kita ke kedai bateri kereta....
dihadapan bateri terpampang gadis sunti separuh bogel beraksi.....
apa kena mengena bateri kereta dengan perempuan?.. .
kalau iklan Modess... perempuan adalah patutnya...
Yahudi bersorak lagi......

7...Fashion. ...
Fesyen terutama perempuan yang bermacam-macam. .
sehinggakan kalau pakai tudung pun mereka dah tak menutup aurat....
Macam mana dikatakan bertutup aurat jika bertudung tetapi berbaju ketat
yang kekadang menampakkan pusat?
Yang mewarnakan rambut lagi teruklah...
Buat apa bertudung kalau rambut diwarnakan.. ...
Bila warnakan rambut..mestilah tidak bertudung sebab kalau
bertudung..bagaiman a nak menayangkan warna rambut yang terkini itu...
Kalau dah rambut diwarnakan.. .. sembahyang pun tak sah...
malah mandi hadas pun tak sah sebab kebanyakan pewarna adalah kalis air...
itu tak kira yang cukur bulu kening lagi...

Yahudi ketawa lagi....
Umat Islam sudah jadi macam Yahudi.....

8.. .. Food..Makanan. .
Lagi satu kegilaan Umat Islam terutama makanan dari Barat termasuklah
MC D, Kentucky , Pizza hut...dan seribu satu macam lagi...
Buah kurma yang menjadi makanan Rasulullah di pandang hina....
masuk rumah pun setahun sekali bila bulan Ramadan...
tapi makanan Barat menjadi kebanggaan.. .
Bila makanan datang dari Barat.. adakah kita yakin tentang
halalnya? Contoh Kentucky ....rempahnya datang dari Amerika....
siapa nak pergi check....halal ke tidak?
Bila makan benda haram, masakan iman menjadi mantap....
Maka lahirlah Umat Islam yang bukan perangai saja macam
yahudi.... tetapi berfikiran pun macam yahudi...Nauzubilla h.....
Yahudi makan Islam lagi...

Ini hanya baru sedikit yg di ambil dari protokol yahudi.....
protokol yang lain-lain entah macam-macam lagi....
aku ini juga cintakan Malaysia .....tetapi aku lebih cintakan ALLAH dan ISLAM.......
Oleh itu, jika berlaku pertembungan antara kepentingan manusia dengan kepentingan Allah......

DAHULUKAN KEPENTINGAN ALLAH....



1 minit untuk mengingat Allah

Langkah 1:
* Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih:
* SUBHANA'LLAH
* ALHAMDULI'LLAH
* LAA I LAAHA ILLA'LLAH
* ALLAHU AKBAR
* ASTAGHFIRU'LLAH
* LAA ILAAHA ILLA'LLAH, MUHAMMADUR RASULU'LLAH
* ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK ' ALASAYYIDINA
MUHAMMAD WA AALIHI
* WA SAHBIHI AJMA'EEN

Langkah 2:
* Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataaan demi perkataan

Langkah 3:

* SIla Click SHARE kat note ini.

-----------------
PANDUAN & NASIHAT
-----------------

Dalam sepotong ayat dan sepotong hadis ada menerangkannya:

"Sesungguhnya yang mengada-adakan kebohongan itu hanyalah orang-orang yang tidak beriman dengan ayat-ayat Allah dan merekalah pembohong-pembohong." (An-Nahl ayat 105)

"Barangsiapa mengatakan dariku apa yang aku tidak katakan, maka hendaklah Ia bersedia mengambil tempatnya dari Neraka."
(Hadith riwayat Az-Zahabi dalam Al-Kabair.)



>>> copy from fb <<<

April 22, 2011

sceret woman's ^_^

 1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya seorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia seorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni langsung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa


>>> copy from fb <<<

indahnya wanita di sisi Allah

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh.

Manakala dosa gadis bujang di tanggung oleh bapanya.
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa ank perempuan yg belum berkahwin dan dosa ank lelaki yg belum baligh.


Beratkan?

Hukum menjelaskan ank laki kena tanggungjwb ke atas ibunya
Dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya,
maka berdosa baginya terutama Anak laki yg tua,
manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat pada suaminya.

Isteri berbuat baik,Pahala dapat kepadanya,
kalau isteri buat benda tak baik,
mcm tak menutup aurat dgn sempurna,
Dosanya di tanggung oleh suami.
Beratkan??


Suami kena bg nafkah pada isteri, ni wajib tapi isteri tidak.
Tapi isteri boleh Bantu untk ringankan beban suami.
HARAM bagi suami bertanyakan pendapatan isteri,
Lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izinnya.

Banyak lagi laki, lebih-lebih lagi bila dah bergelar SUAMI.
Suami kena tanggung.
Kalau nk di bayangkan beratnya,
Dosa-dosa yg perlu ditanggung seperti gunung dan semut.

Sebab tu mengikut kajian,nyawa org perempuan lebih
Panjang dari laki. Laki mati cepat sebab dah tak larat nak tanggung dosa yg beratnya (sekadar pendapat sendiri )

Wanita..- Auratnya lebih susah dijaga berbanding laki.
- Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar dari rmh.
- Saksinya kurang berbanding laki.
- Perlu menghadapi ksusahan mgandung dan melahirkan ank.
- Wajib taat kpd suami tapi suami tak perlu taat kpdnya..cume suami la kena consider.
- Talak terletak di tgn suami
- Wanita kurg beribadah kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pd laki.

PERNAHKAH KITA TGK SEBALIKNYA??

~Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat.
~Sudah pasti permata tidak akn dibiarkan bersepah-sepah bkn?
itulah bandingannya dgn seorg wanita.
~Wanita perlu taat kpd suami tetapi laki wajib taat kpd ibunya 3kali lebih utama daripada bapanya.
~Bukankan ibu adalah seorg wanita?
~Wanita menerima harta pusaka kurg dari laki, Tapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kpd suaminya, manakala laki perlu menggunakan harta pusaka ituuntk menyara anak-anak dan isteri.
~Wanita perlu bersusah-payah untk mengandung dan melahirkan anak, tapi setiap saat dia di doakan oleh segala haiwan, malaikat, dan seluruh mahluk ALLAH SWT di muka bumi dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.
~Manakala dosanya di ampunkanOleh ALLAH SWT..
~Seorang wanita boleh masuk pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yg di sukainya cukup dgn empat syarat shj :

-Sembahyang lima waktu
-Puasa di bulan Ramadhan
-Mentaati suami
-Menjaga kehormatannya

~Seorang laki perlu pergi berjihad fisabilillah tapi wanita jika taat kpd suaminya serta menunaikan tanggungjawbnya kpd ALLAH SWT akanturut menerima pahala seperti pahala orang berperang Jihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH! Sayangnya ALLAH pada wanita..
Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang laki, tanpa wanita, laki tidak akn wujud di muka bumi ni ..tanpa wanita kuat tidak wujud pemimpin yang berwibawa, tanpa wanita tidak wujud lelaki yg beriman ..tapi, ingatlah wahai lelaki, wanita itu juga merupakan fitnah dunia..

Note : sila copy atau share.. syukran..:)

sumber dari |akhi fairuz mzm-fc|

perkongisan

16 RABIUL AKHIR 1432H

Assalamu’alaikum sahabat2..
Semoga masih di dalam nikmat Iman & islam..

InsyaAllah ada 1 kata2 yg menarik drpda ceramah ust.azhar..mungkin dah pernah dgr kot.takpe..sama2 kita renungkan kata beliau..ayat dia lebih kurang macam nie:

“Kalau kita pi rumah orang, kita masuk suka2 hati, pastu suka2 je nak letak kasut dalam rumah..wlaupun tuan rumah tu cakap, nak masuk rumah dia mesti letak kasut kat luar tak boleh letak kat dalam..tapi kita degil juga..
Agak2nya..tuan rumah tu boleh bersabar ke dgn kita??
Dah tu, suka2 kita pulak nak masuk sampai dalam bilik dia..tuan rumah cakap, nie rumah dia..kena lah ikut peraturan dia…mana boleh masuk sampai dalam bilik..tapi, kita buat tak dgr je..buat suka hati kita.
Agak2nya kita kena halau tak??..”

Begitu juga manusia..
Kita menumpang di bumi Allah swt..Allah dah tetapkan peraturanNya, tapi kita langgar..
Kita langgar bukan sikit..banyak tu..Allah masih biarkan kita hidup.
Tapi,makin lama kita makin mlampau..Allah swt trunkan bala supaya kita sedar..tapi, kita mengeluh..

Tapi, jangan kita lupa..pemilik hari pembalasan itu ialah ALLAH SWT..kalau dia nak hancurkan kita, bila2 je boleh..sekarang pun boleh..tapi krna sifat Ar-Rahman & Ar-RahimNya yg membuatkan kita terus menjadi hamba yg tak sedar diri..

Bab kata ustaz lagi,
“Jika manusia berada di dalam rumah..adakah dia akan berlumba utk dptkan rumah lagi..??mestilah dia berlumba nak dapatkan benda lain lagi kan..

Begitu juga manusia yg sedang berada di atas dunia..tapi yg peliknya masih berlumba utk dapatkan dunia.sepatutnya berlumba mndpatkan AKHIRAT..”

Marilah kita sama merenung kembali tujuan penciptaan sebenar diri kita..

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku.”
(QS. Adz Dzariyat: 56)

“Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”
(QS. Al Mu’minun: 115)

InsyaAllah..bersama-sama kita menjadi hamba Allah swt yg ‘BERTAQWA’ bukan hanya sekadar ‘BERIMAN’ atas nama Islam..

Allahu’alam..n_n
-EXCO DAKWAH & TARBIYAH PERKIM UUM-

>>> copy from fb <<<

Cinta manusia VS Cinta Allah :)

Cinta manusia vs cinta Allah

Coretan hati dari insan yg hidup
mengejar cinta Allah..ameen…

Cinta Allah tak dapat ditukar ganti
Cinta manusia silih berganti

Cinta Allah suci tulus hingga ke mati
Cinta manusia selalu berakhir dgn benci

Cinta Allah menyubur ketaqwaan
Cinta manusia penuh kemungkaran

Cinta Allah tinggalkan laranganNYA
Cinta manusia meninggalkan syariatNYA

Cinta Allah menyegarkan keimanan
Cinta manusia mengikis keimanan

Cinta Allah mengorbankan nafsu
Cinta manusia mengorbankan tuhan

Cinta Allah menambahkan keimanan
Cinta manusia menambahkan kelalaian

Cinta Allah meridhoi ujian
Cinta manusia meridhoi kemaksiatan

Cinta Allah sepanjang masa
Cinta manusia sekejap ada, sekejap tiada

Cinta Allah diiringi rahmat dan kurniaan
Cinta Allah bersulam redha dan keampunan
Cinta manusia meresahkan perasaan...

>>> copy from fb <<<

April 21, 2011

~kesan zikir terhadap otak~ bacala utk pengetahuan kite :)

Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna.

Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain.

Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.

Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif.

Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut.

Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik.

Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif.

Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan.

Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini.

Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993.

Satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar.

Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda.

Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan.

Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain.

Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama.

Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.

Oleh itu, saudara-saudaraku se-Islam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya.

Malang bagi mereka yang masih memandang rengan kepentingan berzikir dan mengabaikannya.

>>> copy from fb <<<

Muslimah VS Pramugari

seorang muslimah sedang berada di dalam sebuah kapal terbang untuk ke sebuah negeri. Apabila tiba waktu solat, dia pun ke tandas untuk berwudhuk. Oleh kerana tandas di dalam kapal terbang terlalu kecil, maka beliau terpaksa membuka pintu tandas itu ketika berwudhu. Tatkala beliau mengangkat salah satu dari kakinya ke tangki (washing basin), seorang peramugari telah ternampak perbuatan muslimah itu dan menegurnya...

Pramugari: (dengan suara dikeraskan..) Cik tidak boleh memasukkan kaki ke dalam tangki tu, sebab ia akan mengotorkan tangki. Ini tempat basuh muka bukan basuh kaki.

Muslimah: (dengan suara lembut dan penuh rendah diri…) Berapa kali saudari mencuci muka saudari dalam satu hari?

Pramugari: (dengan sifat angkuh…) Kebiasaannya sekali atau dua kali dalam sehari.

Muslimah: (dengan sifat bersahaja….) Saya mencuci kaki saya lima kali dalam sehari, bererti kaki saya lebih bersih dari muka saudari….. 


>>> copy from fb <<<

anak yang baik

DUA orang wanita yang sudah lama tidak berjumpa akhirnya bertembung di sebuah pasar. Masing-masing bercerita tentang kisah anak-anak dan keluarga.

Wanita 1:   " Aku ada seorang anak lelaki, kelakuannya sangat sempurna! "
Wanita 2:   " Dia hisap rokok? "
Wanita 1:   " Oh, tidak!... tidak sama sekali! "
Wanita 2:   " Dia kekadang ada minum arak? "
Wanita 1:   " Oh, tidak! Dia anak yang baik-baik! "
Wanita 2:   " Dia kuat bersosial dan selalu pulang lewat ke rumah? "
Wanita 1:   " Tak pernah sama sekali! Nama pun anak terbaik dalam keluarga. "
Wanita 2:   " Wah, nampaknya dia betul-betul anak lelaki yang sempurna, berapa umurnya? "
Wanita 1:   " Hmm! kalau tak silap minggu depan baru genap enam bulan! "

seposen

SEORANG anak bercerita kepada ayahnya bagaimana dia membayar tambang bas ketika pulang dari sekolah tengah hari tadi.

Anak : Ayah, tadi Man balik naik bas.
Ayah : Eh, Pak Abu tak jemput Man ke hari ni?
Anak : Tak
Ayah : Man ada duit ke nak bayar tambang?
Anak : Ada ayah, tapi kurang seposen.
Ayah : Tambang bas berapa sen?
Anak : 60 sen.
Ayah : Man ada berapa sen?
Anak : 50 sen je.
Ayah : Habis tu, macam mana Man bayar tambang?
Anak : Man ada 50 sen, Man buat 'muka seposen'. Cukuplah jumlahnya 60 sen.

April 20, 2011

wanita itu indah :)

Wanita itu indah> Allah menciptakan wanita> Dengan mata yang teduh> Senyum yang menenangkan> Suara yang menyejukkan>>

Wanita itu indah> Tidak peduli coklat atau putih> Hitam atau kuning> Tinggi atau pendek> Gemuk atau langsing>>

Wanita itu indah> Apabila dia menyadari> Kalau dia diciptakan Allah dengan 1001 keistimewaan> Apabila dia menyadari> Allah menciptakannya> Sebagai penawar resah>>

Wanita itu indah> Tempat anak-anak berlari mencari ketentraman> Tempat anak-anak belajar mengenai dunia> Tempat anak-anak belajar mengenai kasih sayang> Tempat anak-anak belajar bahwa wanita itu indah>>

Wanita itu indah> Tempat suami mencari ketentraman> Tempat suami mencari alasan untuk hidup> Tempat suami berbagi> Tempat suami melimpahkan kasih dan sayangnya>>

Wanita itu indah...>>

Terima kasih ya Allah, Engkau telah menciptakan aku sebagai seorang> wanita, dengan segala kelebihan dan kekurangan.> Ya Allah, ampunilah aku, atas semua khilaf yang aku lakukan. Bantulah aku,> agar selalu dapat menjaga lidahku, menjaga pandanganku, menjaga hatiku serta IMANku. Ya> Allah, berikanlah aku seorang pendamping, yang mengerti bahwa wanita itu indah,...

aduhai bakal ayah mertuaku ^_-

Kehadapan Bakal Pak Mentua, Pak cik yang disayangi.

Kenapa Mas Kahwin Pak cik letak tinggi sangat?

Pak cik kena ingat, kenapa nak bayar lebih kalau pak cik dapat package untuk transfer dosa anak pak cik direct terus kepada saya? Jangan jadi orang  yang hanya mengikut persekitaran  sekeliling,tengok artis mas kahwin mahal-mahal, nak ikut, tengok jiran Pah Bedah punya anak, mas kahwin cecah RM12000, kena lebih nie, mana boleh sama nanti jatuh standard mak cik dan pak cik. Padahal anak pak cik memasak pun tak reti, ilmu agamanya pun masih lagi tunggang langgang.


Pak cik kena ingat, walaupun anak pakcik lulusan doktor dari Russia atau Ireland sekalipun, tapi kalau hari-hari melawan cakap mak bapak, dah tu hari-hari kangkang tengok tv tak reti nak tolong memasak, apa gunanya bayar mahal-mahal untuk mas kahwin, esok-esok kahwin saya juga yang nak kena beli nasi lauk mamak tiap-tiap hari bagi makan isteri, lama-lama saya yang jatuh cinta dengan mamak.

Pak cik kena faham, kita tak boleh ikut artis, kalaupun artis tu lawyer dan pandai sekalipun, artis tu tetap bodoh dan jahil agama, sebab tu diorang berebut-rebut nak letak hantaran yang tinggi, pak cik rasa berkat tak kalau buat macam tu, artis bukan untuk dijadikan ikutan, artis adalah bahan bakar api neraka, pak cik nak anak pak cik jadi bahan bakar?

Pak cik kena tahu yang saya kelak akan mengambil alih untuk mendidik anak pak cik, bukan senang nak ajar semua tu kalau pak cik dah abaikan tanggungjawab pak cik sebagai seorang bapa kepada anak, tapi kalau pak cik dah ajar anak pak cik ilmu agama, pandai memasak, baik sopan santunnya, rajin mengemas dan sebagainya, saya mampu bayar RM15000 untuk mas kahwin anak pakcik.

Yes, Pak cik, berpatutan kalau kena pada gayanya dan kena pada ciri-ciri wanita yang bakal menjadi isteri saya, jangan ingat perempuan yang keluar-keluar ada degree, master, tambah-tambah yang ada keluar tu Doktor, Lawyer, mesti nak letak beribu-ribu punya harga, pak cik ingat pak cik jual anak? Pak cik kena ingat,sebaik baik mas kahwin tu adalah mas kahwin yang paling murah.


Pak cik kena ingat, lepas jer saya  cakap "Aku Terima Nikahnya" terus automatik segala
dosa-dosa anak pakcik tu ditransfer kepada saya, pak cik tak rasa best ke kalau macam tu?

Yes, Pak cik, berpatutan kalau anak pak cik jenis yang saya ketuk jer meja, terus sampai tanya "yea abang? nak makan apa abang?"

Yes, Pak cik, berpatutan kalau anak pak cik jenis yang saya nak pergi kerja, semuanya dah tersiap dan sedia untuk saya.

Yes, Pak cik, berpatutan kalau anak pak cik jenis yang memasak dan dapat menambat hati saya.

Yes, Pak cik, berpatutan kalau anak pak cik seorang hafizah yang mampu bersama-sama didik anak-anak saya nanti.

Yes, Pak cik, berpatutan kalau anak pak cik seorang yang sanggup sehidup semati dengan saya dan pandai menjaga maruah saya.

Yes, Pak cik saya sanggup bayar RM20000 sekalipun kalau semua tu ada pada bakal isteri saya.

Yes, Pak cik takkan marah saya kalau pak cik faham semua yang anak pak cik buat tu adalah pahala untuk dia ,anak pak cik comfirm-comfirm masuk ke syurga kalau dia taat dan saya redha untuk dia, pak cik tak rasa best kah kalau dia mendoakn untuk pak cik dan mak cik setiap hari?


Urusan berkahwin sepatutnya menjadi mudah dengan bantuan pak cik, bukan menjadi bebanan kepada saya dan anak pak cik nanti.

Akhir sekali Pak Cik, kalau saya bagi hadis nie, pak cik rasa betul tak apa yang saya bebel kan dalam surat ni?


Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:


    " Sebaik-baik maskahwin ialah yang lebih rendah ". ( Riwayat Abu Daud )



    Dan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:



    " Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya ". ( Riwayat Ahmad )



Sekian Salam Sayang dari Bakal Menantu yang separuh mati kumpul duit nak kahwin.

surat boyfriend kepada anak aku ^_-

kepada BF anak aku


Peraturan 1: 
Kalo kau sampai kat pagar umah aku pastu dok hon…hon, pastikan kau bawak barang yang nak dihantar..sebab kau takkan ambik ape2 atau sesapa.

Peraturan 2: 
Jangan kau pegang2 anak aku depan atau belakang aku. Kau boleh pandang dia, selagi mata kau tak merayau lebih dari paras leher anak aku. Kalo kau takleh jaga tangan kau dari dok pegang2 anak aku..aku boleh tolong cabut dan jaga tangan kau kat umah..

Peraturan 3: 
Aku tau skang nih fesyen budak2 pakai seluar londeh sampai nampak boxer atau spender kau. Aku ni open-minded, so aku takkan suruh kau pakai seluar tu elok2 cam manusia normal. Tapi, bagi memastikan yang seluar kau takkan terbukak atau dibukak semasa ber’dating’ ngan anak aku, aku akan pakai stapler gun kat dalam laci aku nih untuk lekatkan seluar kau kat pinggang.

Peraturan 4: 
Aku rasa mesti kau tau pasal kempen seks ‘selamat’ yang omputih dok canang hari2 kat tv atau internet. Kalo tak pakai perlindungan cam kondom atau lain2, kau mungkin akan dapat penyakit yang mungkin membunuh kau satu hari nanti. Meh sini aku nak bagitau, kalo ngan anak aku ni, aku lah pelindung tuh..dan aku akan mendatangkan sakit kat tubuh badan kau dan kemungkinan besar akan bunuh kau jugak. Paham?

Peraturan 5: 
Biasalah kalo kau nak berkenalan lebih baik ngan aku ni sebagai calon bapak mertua kau..kau nak berbual pasal politik, pasal sukan atau lain2 topik semasa. Aku takmo dengar semua tuh. Satu jer topik yang aku minat nak dengar: bila kau nak antar anak aku balik ke umah ni semula? Dan jawapan yang aku nak dengar cuma: “Awal.”

Peraturan 6: 
Aku rasa kau ni hensem, popular kat kolej/pejabat kau, banyak peluang nak dating ngan aweks2 lain yang lagi kiut-miut..aku takde hal ngan kelebihan kau tu..selagi anak aku pon ok dengan kepopularan kau. Tapi, sekali kau dah couple ngan anak aku, kau jangan pandai2 cari pompuan lain sampai la anak aku dah bosan ngan kau atau dia break-off ngan kau. Kalo kau buat anak aku nangis, aku pulak akan buat kau nangis.

Peraturan 7: 
Sementara kau menunggu anak aku bersiap, jangan dok mengeluh kalo dia bersiap lama sangat. Kalo kau nak orang yang punctual, kau leh dating ngan mat askar. Kalo kau bosan menunggu kat luar tu, tolong le buat ape yang patut, cam basuh keta aku atau cat pagar umah aku ni.

Peraturan 8: 
Tempat2 berikut adalah dilarang sama sekali korang pergi dating; tempat yang ada katil, ada sofa, ada rumput atau apa2 tempat yang leh duduk2 atau baring2. tempat2 yang takde kehadiran orang tua, polis, tok imam. Tempat2 yang gelap. Tempat2 yang membolehkan korang berpegang tangan/menari atau bersukaria. Tempat2 yang panas sampai membuatkan anak aku terpaksa pakai tshirt takde lengan..pakai short skirt. Tempat yang sejuk sampai kau kena panaskan badan anak aku. Movie yang romantic, berunsurkan cium2 tu elakkan. Movie pasal seksa kubur atau hari kiamat dibolehkan.

Peraturan 9:
Jangan sekali-kali menipu aku. Aku ni nampak jer perut buncit, kepala hampir botak, tapi aku akan tau semua pergerakan kau dari spy2 aku. Kalo aku tanya kau nak pegi mana, dengan sapa lagi yang join ngan korang, kau ada satu peluang jer nak jawab dengan benar, tiada yang tak benar melainkan benar belaka. Aku ada satu senapang patah, satu cangkul dan lima ekar tanah yang penuh hutan kat belakang umah aku ni. Selalunya aku dok menembak khinzir kat situ. Kalo aku tembak kepala kau kat belakang tu, takde sapa yang nak tanye. Jangan main2 ngan aku.

Peraturan 10: 
Kau patut takut ngan aku ni..kalo boleh biar sampai sangat2 takut. Aku ni dok teringat2 lagi peristiwa bukit kepong. Sampai skang kalo ada orang datang umah senyap2 pastu dok berbual kat laman aku nak tembak..aku ingatkan komunis. Nanti dah abih dating, sampai kat pintu pagar, bukak pintu kereta dan angkat dua2 tangan kau tinggi2. Cakap dengan jelas “saya datang antar anak pakcik”. Pastu terus blah. Tak payah masuk minum teh. Kilauan matahari yang kau nampak kat tingkap umah aku ni ialah teropong senapang sniper aku.


Sekian, Yg ditakuti,

Bapak Kepada GF kau.

kasih sayang Allah kepada makhlukNYA

Setiap saat Tuhan membelai kita, menjaga kita dan menolong kita tapi kita sering tidak menyedarinya. Saya ingin menceritakan satu kisah yang boleh kita ambil untuk membuktikan bahawa kasih sayang ALLAH pada makhlukNYA tidak kira mahklukNYA itu beriman padaNYA atau tidak..

Ibnu Qudamah dalam satu karyanya berjudul Tawwabin, menceritakan sebuah kisah menarik tentang kasih sayang dan pertolongan Tuhan.Ibnu Qudamah merujuk pada kesaksian seseorng yang tlah menglami sebuah kejdian nyata yang menakjubkan.Orang itu bernama Yusuf bin Husain.Dia menuturkan kishnya:

    "Pernah satu ktika aku bersma DZun Nun Al Mishri brda dtepian sbuah sungai . Aku mlihat seekr kala jengking besar di tepi sungai. Tiba-tiba muncul seekr katak di permukaan air sungai. Kala jengkng itu lalu melompat naik ke ats katak kemdian katak itu berenang menyeberngi sungai."

    "Dzun Nun Al mishri berkata, ada sesuatu yang pelik degn kala jngking itu, mari kita ikuti dia!"

    "Maka kami trus menyebrngi sungai dan mengikuti kala jngking yg didukungi oleh katak itu. kmi trpranjat ktika menjumpai seorng lelaki yang trtidur dtepian sungai seperti sedang mabuk.Dan disblahnya kelihatan seekor ular yg besr dan amat panjang sudh mula menjalar dari pusat dan kemudian ke dada lelaki itu.Kelihatan ular tersbut  ingin menggigit telingnya."

    "Lalu kemudiannya kami dapat menyaksikan suatu kejadian yang amat luar biasa. Kala Jngkng itu tetiba melompat sepntas kilat ke ats tubuh ular itu lalu menyengat ular itu sekuat-kuatnya, sehingga sang ular mengeliat kesakitan dan terkoyak-koyak tbuhnya."

    "Dzun Nun Al mishri lalu membangunkan lelaki itu yang sedang mabuk. Sesaat kemudian lelaki itu terjaga. Dzun Nun Al mishri berkata 'Hai anak muda, lihatlah betapa besarnya kasih sayang Allah yang telah menyelamatkanmu. Lihatlah kala jengking yang diutuskanNya untuk menyelamatkanmu dari seekor ular  besar yang hendak membinasakan dan membunuhmu itu!'

    "Lalu Dzun Nun Al mishri melanjutkan nasihatnya, 'Hai orang yang terlena, padahal Tuhan menjaganya dari mara bahaya yang merayap di kala gelita. Sungguh aneh, mata manusia mudah terlelap meninggalkan Tuhan Yang MAha Kuasa, yang melimpahkannya degn berbgai nikmat.'"

    "Setelah itu pemabuk itu berkata,'Duhai Tuhanku, betapa agung kasih sayangMU ini. Jika aku yang begitu banyak melalukan maksiat dan dosa masih Engkau curahkan kasihMU, bagaimana pula kasih sayangMu kpa hambaMu yang taat kepdaMu?"

    "Kemudian pemabuk itu lalu kembali meniti di jalan Allah. Mencuba untuk mendekatkan dirinya yang banyak melakukan dosa dan menghabiskn masa dngn sia-sia. Dia sering kali menangis tiap kali teringatkan masa lalunya yang begitu sia-sia.Dia trus meniti jalan Allah yang lurus, jalan untuk orng2 yang diberikan nikmat sejati oleh Allah SWT."

{kisah kala jengking yang diutuskan oleh Allah itu sesungguhnya boleh terjadi kepada sesiapa sahaja dan pada bila2 masa saja. termasuk juga pada diri kita. mungkin kita tidak menyedarinya, Allah telah mengutuskan 'kala jengking' untuk meyelamatkan kita dari 'ular besar' yang hendak membinasakan kita.

'Kala jengking' penyelamat itu boleh datang dalam pelbagai bentuk dan rupa dan 'ular besar' yang hendak membinasakan kita itu juga boleh datang dalam pelbagai bentuk dan rupa.

bahaya itu boleh jadi misalnya, berupa hutang yang bertimbun  yang sgt mengancm dn dpat membinsakan. Kadang2 orng yg memiliki hutang bertmbun itu langsung tidak menyedari bahawa hutangnya itu merupakn 'ular besar' yang sedng melilit dan hendak membunuhnya, persis sperti pemuda mabuk tadi. Atau dia menydari akan kehdran 'ular besar' itu  tapi dia pasrah dan bersedia untuk dibinasakan, krana sudah tdak dpat berbuat ap2 lagi.

dalam keadaan kritikal berulang kali Allah menjaga HambaNYA. Orang yang berhtang bertimbun itu diberikan jalan kuar oleh Allah. Pelbagai caranya Allah mengirimkan 'kala jengking' penylamat itu.boleh jadi ada teman yang mendngar berita itu dan sanggup menolongnya melangsaikan hutangnya.atau boleh jadi Allah membukakn pintu perniagaan yang baru, dan dpt membyar semua hutang2 dan dpat hdup aman kembali. Ada bermacm2 sebab, tapi dasarnya Allah yang mangturkannya. 

cublh sjnak kta ingatkn kmbali sjrah prjalnan kehidupan kita. berapa kli Allah sdah mngirimkn kala jengkingnya untk menylamtkan kita?brpa kali Allah sdh menolng kita dlm ksusahan n ksmptan yg menyksakan? kalu kta jjur,pasti jwpnnya sdh berkali2.bahkan kalu kta jjur ,tiap saat Allah mlindungi kita dlm prlindngan yg x kta sdri.

kta x sdr bhw tiap dtik Allah mmbrsihkan darah kita dr pelbagai jnis racun yg bleh membunh.Allah yg mengturkan pembrsihan darah itu dgn membuatkan kilang yg mengeluarkan zat kimia yang smlajadi ntuk membrsihkan darah. kilang itu brkrja 24 hours without stop n we're never realise it. malah ada yg x mengetahuinya, tp dunia perubtan tlah menjlskan sgala2nya.

ddlm tbuh kta, mnurut ktrngan ilmu perbatn, Allah tlah membuatkan 1 klang ajaib that is called heart. hati jga dpt dkatakn organ trbsar dalam tbuh badan kta dgn brat sekitar 1.5 kg. there are about 500 functions that take place in the heart.dgn berbgai2 fungsi yg bgitu bnyak dn rumit, hati menjadi ibarat sbuah klang kimia yg serba guna n the greatest modern that Allah created,dgan jumlah 300 bilions sel yg x bleh dtiru olah mna2 perlatan canggih manusia skali pun.

one of the functions of heart is removing n processing blood. normally, 1400(1/4) cc of blood every minutes will  through the heart, ini adalh cara tbuh mebrsihkan darah. hati akan menapis darah yang melaluinya, lalu membrsihkannya dri unsur2 yg mengtorkn darah. jika hati menpis 1/4 darah evry minutes, dalam setahun lebih dr 525 ribu liter darah!

tanpa hati manusia x akn dpt tahan hidup ,bahkan akn mati terbnuh oleh pelbagai racun yg memasuki tbuh badn termasuklah ubat2an kimia sintetik sprti antibiotik yang dbrikan oleh doktor.

dan Allah juga yang menjaga khdpn kita dgn menciptakan hati ntuk trus bkrja. Allah trus mnjga kta siang mlm. hanya kta je yg sering lalai n sma skali x menyedarinya.

pertlongan n kasih syang Allah pada kita memng x mungkin dpt kita kira mcm kta wat lathan matematik yang slalu ada jawpnnya. kasih syg Allah juga bkan hanya ntuk orng yang taat akn perintahNYA aje, bahkan merangkumi semua makhluk ciptaanNYA dan orng yang slalu buat maksiat juga x terkecuali menrma percikkan kasih syangNYA. contohnya pemuda mabuk tad. dia x trkecuali ntuk trma ksih syg n prtolngn Allah. dia ttp dslamatkan oleh Allah.semestinya kasih sayg dn prtlongan Allah yg sedemikian agungnya dpt membrikan keinsfan pd sesiapa sj. orng yg taat kpd Allah akan lebih taat kerna ketaatan kpd Allah itu snri adlh bntuk kasih syg Allah. n yg msih juga blum taat, msih suka bermaksiat seharusnya cpt2 sdar n insaf, ingat bhawa Allah msih lagi brikan ksemptan ntuk hidup n dpt bernafas dmka bumiNYA ini krana dilindungi oleh Allah SWT.}

p/s:sgala apa yang ana tuliskan diats adalah satu nasihat yng harus diambil ntuk memuhasabahkan dri sndri. apa yang ana tulis juga adalah khas dituju buat sedara seagama ana n more imprtant untk dri ana sndri yg terkadang lupa untk bersyukr. moga kisah ini akan membuatkan kta sentiasa mengingati bhw Allah SWT sntiasa n x akn pernah berhnti menyayangi kita umpama seorang raja n permaisuri. amin..(^_^)

kepada pembaca dialu alu kan utk mensharing tetapi sila komen dulu ye supaya saya tahu sapa yang nak sharing kalau tak ada blog boley add di facebook dan kalau tak ada blog boley add kat facebook tpi better memperkenalkan diri dlu ye ...spye sy tau :)) ...harap maklum

kongsi2...jgn smpan sorg2, sbb dgr ckp setan



1) Ketika anda membawa Al-Quran, respon syaitan ialah biasa-biasa saja…tengok je..
2) Ketika anda membukanya, syaitan mulai curiga.
3) Ketika anda membacanya, dia resah dan gelisah.


4) Ketika anda memahaminya, dia mula terkejang-kejang
5) Ketika anda mengamalkan Al-Quran dlm kehidupan setiap hari. Dia stroke. …………

Teruskan membaca Al-Quran & mengamalkannya agar syaitan terus stroke .

Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata “jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung !”

SEBAR2KAN LAH~~ Jangan dengar bisikan syaitan.


mintak sangat komen sebab saya nak tahu siapa yang nak share kalau tak ada blog boley add kat faceboook tapi better memperkenalakan diri dulu ye harap maklum :) syukran ^_^

~ pepatah cinta ~

Kepada yg masih SINGLE... ^_-

Cinta ibarat kupu2. Makin kau kejar, makin ia menghindar. Tp, bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat kau tak menduga. Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula ia menyakiti, tp cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan pd seseorang yg layak menerima.

Kepada yg ragu2 dgn PERNIKAHAN...
Cinta bknnya mencari seseorang yg "SEMPURNA", tetapi menemukan seseorang yg mampu menjadikan dirimu sempurna.

Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL...
Jgn katakan "AKU CINTA PADAMU!" bila kau tdk benar2 peduli. Jgn bicarakan soal perasaan bila itu tdk benar2 ada. Jgn kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main2 dgnnya. Jgn menatap ke dlm mata seseorang bila apa yg kau lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tdk berniat langsung "UNTUK MENERIMANYA" saat ia terjatuh.

Kepada yg PATAH HATI...
Sakit... patah hati... bertahan selama kau menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana kita mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yg boleh diambil sbg pengajaran dan hikmahnya.

Kepada yg BELUM PERNAH JATUH CINTA...
Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jgn sampai terjerumus. Biar selamba tp stabil. Berkongsilah tetapi jgn tak adil. Cubalah utk memahami tetapi bkn bermakna tdk boleh meminta apa2. Bersedialah utk terluka dan menderita, tetapi jgn simpan semua rasa sakit jika itu yg benar2 dialami.

Kepada yg ingin MENGUASAI...
Hatimu patah melihat org yg kau cintai berbahagia dgn org lain, tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui bahawa org yg kau cintai ternyata tidak bahagia dengan mu.

Kepada yg takut MENGAKUI...
Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan dgn seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang memutuskan hubungan dgn mu. Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila org yg kau cintai, langsung tdk mengetahui perasaanmu terhadapnya.

Kepada yg masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YG TELAH PERGI...
Hal menyedihkan dlm hidup ialah bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodohmu dan kau tlh mensia-siakan masa bertahun-tahun utk seseorang yg tdk layak. Kalau sekarang dia sudah tdk layak, 10 thn dr sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan.

Cinta memang indah tp byk ranjau onak berduri didlmnye.....

p/s : cintailah seseorang yang halal untukmu, nescaya dirimu akan mengecapi kebahagiaan dunia dan di akhirat..cintailah seseorang itu kerana agamanya...dan cintailah dia namun jangan membatasi cintamu kepada Allah swt.

mohon komen blog ni sebab supaya saya tahu siapa yang nak share kalau tak ade blog boley add di facebook tapi pastikan memperkenalankan diri dulu ye harap maklum :)

pageviews