status updated

STATUS UPDATED!
Disciplined mind bring happiness, undisciplined mind bring chaos.

December 7, 2018

Family trip Langkawi 2018 part1

Day 1

Assalamu’alaikum, lama gila tak update entri dalam blog ni huhu. Kita pendekkan jelah mukadimah ni, hehe. Hari ni saya nak cerita perjalanan saya bersama family seramai 6 orang ke Langkawi selama 4D 3N for the 1st time with AirAsia. 1st time ke Langkawi dan 1st time juga naik flight hehehe.

Tiket Langkawi ni saya beli bulan Febuari 2018 total untuk 6 dewasa RM1400 termasuk caj, baggage one way 30kg, insuran & pilihan seat, macam okeylah harganya. Masa check tu tarikh yang nak pergi, ada murah sangat naik MAS around RM1000 tapi ada masalah pembayaran pula masa tu, bila check lagi sekali harga naik melambung, tak ada rezeki dengan MAS, tinggal AirAsia, apalagi terus grablah, tak tahulah ni harga promo ke apa. Kononnya nak pergi waktu belum cuti sekolah, tapi ada juga cuti Maulid Nabi masa tu, okeylah, tak jammed ke apa.

Oh ya, sebelum saya terlupa. Seat AirAsia ni kalau kita tak beli dia akan tempatkan kita sekali ke dengan passsenger yang kita book sekali tu ke dia asingkan? Ada sesiapa tahu?

KLIA2, pagi tak sesak sangat.

Kami bertolak pada 18th Nov, dari rumah keluar pukul 8:30 pagi macam tu, ambil Grab Car ke KLIA2 sampai sana jam 9:30, kakak saya serta abang ipar dari Klang dah sampai dulu. Ini 1st time juga saya ke KLIA2, selama ni hantar orang je di KLIA. Sementara tunggu boarding jam 11:20 pagi, kami lepak-lepak je dalam tu. Kami masuk gate pertama dalam pukul 11, laluan nak ke gate K boleh tahan jauh juga, tak ingat berapa lama masa yang diambil, sampai di gate K 11:20, tak sempat nak duduk dah dipanggil masuk. Kapal terbang bergerak kalau tak silap pukul 12:20. Alhamdulillah sampai Langkawi International Airport tepat jam 1:00 tengah hari. Cepat juga sampainya, sempatlah dengar announcement yang kami sampai 15 minit awal dari yang dijadualkan. Good job AirAsia!

AirAsia, before fly.
Nak cerita jugalah perasaan pertama kali naik flight ni, gayat! Haha! Serius tak bergerak langsung dalam perut kapal terbang tu tapi mata sempat jugalah jeling ke luar tingkap melihat ciptaan Allah sambil mulut tak berhenti terkumat-kamit baca segala doa & positif tak ada apa-apa, tak sempat ambil gambar awan ke apa. Mujur perjalanan kurang sejam, kalau lebih rasanya kena telan ubat, haha.

Langkawi Interational Airport
Gambar ni pun hanya sempat ambil sejurus keluar dari kapal terbang, nak tangkap gambar lagi tapi pekerja dekat situ suruh jalan je jangan berhenti, tak tahulah kenapa so kita patuh sajalah.
Sampai di airport Langkawi terus ke pintu balai ketibaan menunggu kereta sewa datang. Kami sewa kereta Toyota Innova. Awalnya nak ambil Nissan Grand Livina tapi bila difikirkan balik tak muatlah pula dengan beg lagi. Harga kereta sewa lebih kurang RM400 untuk 72 jam.

Dapat kereta terus check in tempat peginapan, tak jauh dari airport lebih kurang 15 minit kata owner tempat tu. Tapi kami ambil masa lebih setengah jam juga haha, merata pusing tak jumpa, sampai masuk kawasan bukitlah, hutanlah. Bila call owner tu dia kata memang kawasan berbukit & hutan sikit tapi okey je. 1st time kan semuanya tak tahu, bila dah keluar masuk tempat tu rupanya dekat je, tak adalah kawasan hutan sangat pun.

Gambar tempat penginapan tu tak sempat ambil, hahaha. Sampai je rehat kejap lepas solat Asar baru keluar cari makan. Malam tu kami adik-beradik saja keluar jalan-jalan di Pantai Cenang & sekitarnya (yang ada tulisan Langkawi tu, ini waktu siang tak pergi, jadi gambarnya tak ada huhuhuhu, sedih gila. Tak tahulah kenapa tak pergi.) Mak abah rehat je. Keluar pagi balik malam tak ingat lansung nak ambil gambar kat situ.

Nama tempat kami menginap tu BJ Bayview Inn, harga semalam bawah RM150, 1 bilik 2 double bed, free WiFi setiap bilik, ada kolam renang. Tapi saya dapat bilik yang jauh sikit dari kolam, sikit je. Macam dalam iklan tu dia tunjuk depan bilik terus ada kolam, kami sampai lambat sikit je, bilik depan kolam tu dah ada orang. Tapi rasa lagi okey bilik tak depan kolam ni. Harga kira okeylah, janji selesa nak solat & beristirehat, ownernya melayu, baik & peramah. Urusan beli tiket flight & peginapan saya yang urus & untuk kereta kakak saya tapi disebabkan ada miscommonucation sikit last minit so hal penginapan dia uruskan, phui. Biasalahkan, kita plan awal-awal, last minit barulah perasan itu ini tak lengkap.

Usai makan tengah hari kami pergi ke Komples Haji Ismail Group. Saya tak sakan membeli pun sebab tak berapa minat coklat, makan sekeping dua yang kecil tu pun seksa nak habiskan haha. Lagipun harganya lebih kurang di KL ni, bagi sayalah. Tapi kalau korang rasa murah, its up to you.

Kompleks HiG
Balik dan rehat.

Day 2

Pukul 8 pagi keluar cari nasi lemak, bab makan minum memang saya Google je mana yang terdekat, saya pergi ni tak ada itinerari yang lengkap pun, just dah tahu nak pergi ke tempat tarikan pelancong, yang lain tu memang last minute Google, hahaha banyak betul last minute ya. Pergi dengan mak abah ni kena relaks-relaks je ikut kemampuan mereka, mereka enjoy kita pun enjoy.

Lepas sarapan kami terus ke Cable Car. Masa ni teragak-agak nak naik ke tak cable car ni, sebelum pergi memang tak nak naik, almaklum jelah sebelum tu pernah terdengar pasal cable car ni tersangkut kat atas tulah, huhu seram. Tapi paksaan dari famili, saya naik juga, hahaha! Harga saya tak berapa pasti sebabnya ambil pakej dari tempat kami menginap tu, ha bab ni juga kakak & abang ipar uruskan, hehe. Big thanks to them. Yang saya ingat pakej ni termasuk cable car, 6D cinema & 3D art.

*Bukan tangan saya, hahaha.* Sementara menunggu cable car.
1 cable car boleh muat 6 orang, kami 4 orang 2 lagi Indian couple. Masa di tempat nak tunggu cable car ni, ingatkan car berhenti dan kita masuk rupanya dia terus je bergerak, memang kena cepat huhu. Masuk je terus duduk, dan tutup mata, hahaha! Buka mata sesekali je sebab seram, huhu! Masa ni cuaca agak mendung, berangin sepoi-sepoi bahasa gitu dan hujan gerimis. Dah sampai atas sikit terus ada kabus dan terasa sejuknya.

Siblings.

Again, gambar dalam tu tiada ya hahaha *tak sangka pula aku segayat ini* kita main jeling-jeling je kat atas tu. Telinga dah tak berapa dengar bila di atas tu, lamanya rasa nak sampai penghujung haha.

Bila dah sampai je cepat-cepat juga keluar. Dan kami naik tangga, enjoy view atas tu. Cuaca sejuk dan berkabus je tak ada pemandangan pun jadinya gambar pemandangan tak ada, gambar sendiri je ada, tak payahlah kot tunjuk sini hehe. Dalam 15 minit luangkan masa kat atas jadilah at least merasa sekali seumur hidup, kan. Kami turun pula ke bawah tunggu car, masa ni kami 4 orang 2 orang lagi tu foreigner mat salleh, dan saya seperti biasa tutup mata, hahaha! Masa turun rasa cepat pula, car yang saya naik ni dia buka tingkap sikit so rasa angin masuk dan bergoyang sikit, dah sampai bawah baru berani buka mata dan ambil video huhu.

Nak turun dah.

Kami teruskan perjalanan ke 6D cinema, ingatkan apa rupanya dia macam pawagam je cuma 6D rasalah kerusi kita duduk tu mengikut pergerakan video. Cinema tu tayang video roller coaster, rasalah pergerakannya yang ke kanan, kiri, ke depan dan belakang. Dalam ni memang tak ambil gambar, masuk je dia suruh ambil spec dan terus duduk. Makcik-makcik pun ada dalam tu, cayalah makcik, kami orang muda ni pun sakit jantung terkejut campur menjerit haha.

6D Cinemotion

Keluar saja dari cinema kami ke 3D Art. Disebabkan 3D ni mak saya nak masuk sangat jadinya kena beratur nak beli tiket, bayaran RM30 kalau tak silap, abah tak masuk, dalam tu kena jalan slow-slow, abah saya tak boleh jalan sikit lepas tu berhenti dia ada slip disc.

Gambar entrance saja tak ada, beratur orang tunggu nak bergambar dekat depan ni.

Masa bergambar ni dengar announcement ada show dalam ni juga, tak pasti pasal apa. So pergi jelah ikut orang ramai. Masuk 1 tempat ni duduk bersila sambil ditontonkan dengan skrin 3D. Tak ingat pasal apa, ada ambil video je. Habis show jalan lagi jumpa tempat seperti gambar di atas. Gambar ni pun beratur orang tunggu turn huhu. Banyak lagi gambar tapi macam malas pula nak tunjuk hehe. Lagipun tempat yang kami pergi ni macam tak berapa banyak je gambar yang boleh diambil, tak tahulah kalau ada tempat lain dalam ni yang kami tak pergi. Sebabnya habis gambar kat atas ni terus keluar dari 3D, so tak tahu bahagian mana lagi untuk gambar yang lawa-lawa tu, nak kena repeat ni.

Keluar dari situ pergi cari makan tengah hari, masakan panas. Untuk lokasi makan rasa Google je dan tak catit pula kat mana hehehe, kawasan pulau ni pusing-pusing kat situ juga perginya. So cukuplah 2 hari untuk 1 entri ni.