status updated

STATUS UPDATED!
Disciplined mind bring happiness, undisciplined mind bring chaos.

September 5, 2014

Kifarah 2




Assalamu'alaikum, selawat ke atas junjungan besar kita baginda Nabi Muhammad SAW.

Tiba-tiba gambar hospital itu kenapa?
Entri ni mungkin sesuai untuk sambungan entri kifarah yang dulu.

3 bulan menyepi dari penulisan,
dan dalam 3 bulan itu jugalah ujian yang saya dan keluarga hadapi.

Di awal bulan ramadhan yang lalu, kehidupan seharian berjalan seperti yang dirancang.
Masuk minggu kedua kita semua berpuasa pula, ujian dari Allah datang.
Demam, selepas pergi klinik makan ubat dan sebagainya, tak baik-baik juga.
Hari ke enam demam, nuzul al-Quran waktu itu, mak ayah saya bawa ke hospital.
Admitted warded.

Tangan dah bengkak, sakit sebab kena cucuk. Sakit dia sampai ke urat. 4 kali dalam sehari masuk air.

1 ujian besar jugahlah bila dah masuk wad,
kena tinggal seorang diri sebab semua wad penuh, tak ada single room.
Lepas tu dalam wad tu jiran di katil sebelah kiri tak ada orang, di depan tak ada, cuma ada seorang makcik yang ditahan di katil sebelah kiri bahagian depan aje.

Hari pertama masuk kena tinggal seorang diri, hari ke dua baru ditemani oleh emak, hihi.
Semasa hari kedua tu, doktor periksa darah platelet saya tinggi, fatty yang ada kat liver saya pun tinggi, demam pun tinggi, huhu. Senang cerita, masuk je ward semua naik.
Mana taknya, stress kot.

Selepas emak teman, demam terus turun, platelet pun dah turun sikit. Lima hari jugalah ditahan di hospital. So totally demam 10 hari, alhamdulillah.
Sakit itukan kifarah, untuk menghapuskan dosa-dosa kecil kita.

Sakit itu pun satu nikmat juga, masa tu barulah kita nak ingat Tuhan,
istighfar banyak-banyak, doa banyak-banyak. Orang menziarahi, tak kira yang jauh yang dekat.
Paling gembira bila saudara-mara dari Terengganu datang melawat, kalau tak silap waktu tu tengah hangat fasal MH17.

Dan jasa yang sangat besar yang tak dapat saya balas untuk mak dan abah saya.
Mak sanggup teman kat hospital tidur di kerusi yang kita pasti kurang selesa, dengan nak bangun sahurnya lagi, berbukanya lagi.

Mak saya turun ke bawah beli makanan berbuka di bazaar Kg. Baru, abah dan adik lelaki saya turut berbuka puasa bersama, dalam ketersederhanaan.
Rasa sayu menyelubungi..

Inilah keluarga yang tiada galang gantinya.

Seminggu sebelum raya (Sabtu) petang baru boleh discharge selepas urusan pembayaran selesai,
kurang beramal bulan ramadhan tahun ini.. :'(
Semoga Allah terima segala amalan kita dan memberkati hidup kita, inysaAllah.

"Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya." (Hadis Riwayat Thabrani dari Abu Umamah)

-NH-

Di Hospital Pakar Al-Islam ini yang saya suka, bila ada aje nurse, pembantu wad atau makcik-makcik yang kerja di situ masuk mesti akan memberi salam. Dan wad yang saya duduk tu selalu wangi, sebab makcik cleaner tu akan masuk sapu dan mod bilik, buang sampah sarap yang ada (kalau ada).

Dan selama saya ditahan di sana, hanya dua orang lelaki yang saya nampak mereka masuk untuk tukar cadar dan tanya itu ini. Itu pun sekali aje, selepas itu semua perempuan, alhamdulillah.

Tapi saya dapat doktor lelaki (Dr. Ishak Masud, anak doktor itu praktikal dengan dia).
Nak buat macam manakan, masa sakit bukannya boleh pilih-pilih nak doktor lelaki ke perempuan, masa kat klinik bolehlah nak pilih-pilih, itupun bergantung pada rezeki masing-masing juga.

Dan rabu baru ni, terakhir saya appointment dengan doktor,
alhamdulillah sihat walafiat! ^_^
Terima kasih yang mendoakan.

"Novel mana novel?"
"Novel bila nak siap? Nak baca ni."

Adeh, ampun... akan diusahakan untuk menulis kembali, insyaAllah, doakan saya ya. :D

June 9, 2014

Si comel, Damia.

Assalamu'alaikum..

Kalau ikut kalendar Masihi, akhir bulan Jun ini semua umat Islam akan menikmati 'pesta ibadah'.
Dan awal bulan Jun ini juga, aktiviti agak padat, huh.. padatlah sangat..

Khamis lepas teman kawan pergi Jln TAR, beli barang-barang keperluan si kawan tu.
Pergi pukul 11 pagi, sampai rumah pukul 1 tengah hari.

Pergh. Cepat nau. Dah tak ada apa nak dibelinya, balik le. Huhu.
Gambar pun tak sempat nak ambil, tapi pesan kawan saya tu "Kenang wajahku di fikiranmu.."
Hahaha.. ayat dia bukan main lagi ya..

Lepas tu singgah rumah dia kejap main dengan anak buah 'tak rasmi' saya, hihi.
Anak kakak dia, atau lebih tepat anak kawan saya. Sebab kakak dia pun kawan saya juga.
Senang cerita kakak dia rapat dengan kakak saya, dan saya rapat dengan dia.

Dah macam adik-beradik, kakak dia dah saya anggap macam kakak sendiri,
tapi kalau dia tak tahulah, kehkeh.



Nur Damia Syifaa. Abaikan suara ibunya itu, hahah. :P


Video terus! Hihi.. lepas cukur jambul Damia, macam-macam nama ada untuk si Damia ini..
antaranya; si ambam, si takcin (botak licin). Okey semua nama tu maksu dia panggil yakni kawan saya tu, haha. (Jangan marah ya Marlia. Peace.)

Kesian ya Damia, apalah makcu ni. Tengok macam cik De / mak De dia ni, panggil elok je, Nur Damia Syifaa.. :p
Muhahaha..

Okay, stop.

Esoknya tu Jumaat, satu hari dari pagi-malam duduk rumah dia tolong dia mengemas apa yang patut. Gosok baju, lipat baju, kemas buku-buku. Okey, tu semua adalah kerelaan diri sendiri, hihi.
(Mia tak ada, kena tinggal kat rumah pengasuh)

Sampai tak sedar yang kita orang tak makan apa lagi sepanjang hari tu, huhu.
Malam tu sempat jumpa si Mia. Hih..

Alhamdulillah, dalam penat tu dapat juga spend time dengan dia nanti lepas ni susah dah nak jumpa, huhu.
Ada FB, WA, WC etc tak semestinya dapat berhubung, kalau masa masing-masing terbatas.

Then, pagi Sabtu tu pula bertolak ke Seremban, kenduri kahwin kakak sepupu belah lelaki.
Haaa.. hari tu teruji kesabaran saya sekeluarga!

Traffic jam

Dari Bandar Baru Bangi nak ke Nilai, kenapa entah jamnya. Dekat 3 jam tersekat dekat situ je, last-last jumpa pakcik saya yang nak ke kenduri tu juga kat tengah highway tu. Dia yang gerak awal pun terkandas di situ. Selesai semua, sampai rumah lepas Isyak, memang terbaiklah.

Masa dalam kereta tu ada juga bersembang dengan mak dan abah saya pasal sakit tulang belakang.
Abah saya tak bersedia lagi untuk pembedahan, walaupun banyak cerita yang didengari, orang yang buat pembedahan ini biasanya okey lepas tu.

Tapi.. wallahua'lam..
apa-apa pun doakan yang terbaik untuk kami sekeluarga.

Ps : to Marlia Nidzar, doakan urusan dia di UIIM PJ dipermudahkan, amiin.

Good luck, friend! Senyum.

- NH -

Ramadan nak dekat, rasa macam nak meniaga je, hihihi..
Sebelum berbisnes kena cari volunteer dulu untuk tolong-tolong angkat barang jualan di kedai. 

Anyone?

Maklum sajelah, dalam keluarga ramai perempuan, kudrat pun terbatas, abah saya memang dah tak boleh nak angkat berat, huhu.

Tapi.. nak niaga apa?


Popia nestum?
Kek coklat kukus moist?
Kek coklat? (bukan coklat cadbury ye, huhu)

(Terpanjang pulak entri ni..)

May 29, 2014

Kifarah

Kredit Google


Assalamu'alaikum..

Minggu ni terasa begitu berat sangat nak laluinya.
Dengan abah saya tak berapa sihat, dari pagi asyik tidur je. Makan pun tak, bangun untuk solat je.

Abah saya sakit belakang, penyakit tu dah lama juga dihadapi oleh abah saya. Ada yang suruh cuba perubatan tradisional dengan mengurut atau bekam. Dan ada yang suruh buat pembedahan je.

Wait, operation?

Oh, no.

Ada risikonya kalau buat pembedahan ini. Ada yang kata 50/50 je kemungkinan selepas pembedahan tu.

*nangis*

Risau sangat... tak tahu nak tolong macam mana lagi. Terasa macam anak tak berguna je tak dapat nak bantu.

Hmm..

Selepas sapu krim yang diberi oleh doktor, abah saya nampak macam okey sikit.
Tapi dua hari selepas tu, abah saya jatuh demam pula.

Haih... ujian.. ujian..

Allah berfirman kepada malaikat-Nya bermaksud : "Pergilah kepada hambaKu. Lalu timpalah bermacam-macam ujian kepadanya kerana Aku mahu mendengar suaranya."
(hadis riwayat Thabrani daripada Abu Umamah)


Sesungguhnyah Allah menimpakan ujian itu bukanlah untuk menyusahkan kita, tapi untuk mendekatkan lagi kita padaNya. Allah mahu melihat kita merayu, menangis meminta padaNya.


"Allah malu untuk tidak mengabulkan permintaan hambaNya yang mengangkat kedua tangannya dengan tulus."
(HR. Abu Dawud dan At-Tirmidzi)



Sekarang saya pula diuji dengan sakit tekak yang teramat sakit! Dicampur dengan selsema, oh my.
Huhu..

Okey, jangan mengeluh NH.

~ NH ~

-----------------------------------

Don't be sad, okay?
Innallaha ma'ana. :)

May 16, 2014

It's Jumuah mubarokah!

Ehsan Google


Kita dipertemukan lagi dengan hari yang mulia, hari yang berkah.
Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW.

Tak tahu nak cakap apa. ~sengih~

Oh ya, ada banyak masajangan lupa baca surah al-Kahfi ya.
Tak nak baca semua pun tak apa, at least baca 10 ayat awal dan 10 ayat akhir.

Memang agak lama nak habiskan satu surah,
merangkak-rangkak jugalah bila saya baca. ~sedih~
Harus diperbaiki lagi bacaan nampaknya.

Kadang tu rasa malu,
novel-novel yang kita baca bukan main lancar,
bukan main sejam dua je dah khatam siap dapat feel lagi, dan ingat jalan ceritanya.

Tapi bila al-Quran, Allah...
nak baca sahaja dah 'bercinta' dengan diri sendiri. ~sorok muka bawah bantal~

Tapi suka untuk saya cakap,
biarlah lambat-lambat baca al-Quran dari tak baca langsung.

~okey, sorry kalau sentap, huhu~

Boleh baca Quran online, tapi lebih afdhal ambil wudhuk, duduk elok-elok dan capai Quran poket.
Sambil-sambil tu pergilah berguru dan perbetulkan bacaan, tau.

Tapi suka untuk saya cakap
Allah ada berfirman dalam al-Quran, surah Al-Qiyamah ayat ke 16

"Janganlah engkau (wahai Muhammad) Kerana hendakkan cepat menghafaz Quran yang diturunkan kepadamu menggerakkan lidahmu membacanya (sebelum selesai dibacakan kepadamu)."

Baca slow-slow, okey.

Di sini saya sertakan surah al-Kahfi, kot-kotlah ada yang nak hafal ke,
dengar atau baca saja-saja ke.
Quran Exploreratau yang ini The Noble Qur'an untuk paparan lebih jelas. :)

Agak-agak malas nak buka link tu sebab internet ibarat tempurung bawah kelapa ~ eh ~,
saya dengan senang hati nak tepek juga surah Kahfi. ~sengih~

10 ayat awal surah al-Kahfi

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ












10 ayat akhir surah al-Kahfi













Sodaqallahul Azim

-NH-

---------------------------------

Alhamdulillah, sekejap je kan. ~senyum~
Pada sesiapa yang rasa ada hak milik dia yang saya terrrcopy kat sini tanpa kredit,
mohon halalkan ya. Senyum.

 1 lagi, perkara sunnah yang lain di hari Jumaat jangan lupa untuk ikut ya.

May Allah bless us.

May 15, 2014

Bertemu kembali.

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..

Allah masih mengizinkan saya untuk meng'hidup'kan kembali blog ini setelah dibiarkan 10 bulan, kerana Allah menguji saya sekeluarga dengan ketiadaan laptop mahupun komputer. Dalam pada itu cuba untuk mencari 'sesuatu' yang dirasakan telah hilang.

~nangis~

Hari ini genap 4 tahun usia blog saya. Masih 'mentah' lagi.
Masih banyak yang perlu diperbaharui dari segala kelemahan-kelemahan yang ada.

Cuma yang selalu buat saya berfikir dan tertanya-tanya, apakah pembaca-pembaca atau pengikut-pengikut blog saya ini sudah mendapat manfaat atau kebaikan dari setiap pekongsian yang ada?
Apakah diamalkan dengan baik?
Atau, hanya dibiarkan setelah dibaca?

~nangis lagi~

Dalam 10 bulan macam-macam yang dilalui, sakit, sihat, susah, senang, menangis, gembira, marah dan semualah yang seangkatan dengannya. ~keluh kecil~
Saya biarkan semua itu berlalu pergi.

Beberapa jam saja lagi umur saya angkat meningkat sekali lagi. ~sayu~
Makin beratlah tugasan saya selepas ini, bergelar seorang anak, adik, kakak, kawan .. bla bla .. dan hamba kepada yang Maha Agung.

Takut.
Itu yang saya rasa sekarang ini.
Takut tak dapat menjadi hamba yang beriman padaNya,
takut tak dapat menyebarkan risalah-risalah ayat-ayat cinta dariNya,
takut tak mampu menjadi wanita yang solehah,
takut tak mampu menjadi qudwah hasanah.
takut tak mampu menjadi penulis yang baik.

Asal celik mata dari tidur yang 'pendek',
hati merasa takut dengan hari baru.
Kadang sedikit gembira kerana diberikan peluang untuk perbaharui iman dan amal.

Bukan tu saja, kena pula hadapi makhluk-makhluk Allah yang kadang-kala agak mengjengkelkan.
~huh, ujian, N. Sabar.~

'
'
'
'
v

Ayuh kita berdoa agar kita istiqamah untuk terus mencari kebaikan, melakukan kebaikan dan memberi kebaikan.

Doakan juga untuk seorang sahabat saya yang,
akan melanjutkan pelajarannya di UIA awal Jun ini.
Semoga dia terus tabah dan kuat dalam menjalani hari-hari seorang pelajar dan hamba yang beriman, Amiin.

------

Qudwah hasanah - teladan yang baik.
Istiqamah - konsisten.

June 28, 2013

'Awak-awak, jom pakai purdah nak?'



Intro
******************

DIA meletakkan beg tangannya di atas meja belajarnya lalu dia melabuhkan punggungnya di atas katil. Penat. Itu yang dirasakan saat ini. Dia baru sahaja pulang dari menghadiri majlis ilmu di Sentul anjuran kawan kakaknya selama dua hari.

Macam-macam tajuk yang dibualkan, macam-macam pandangan dan pendapat yang sudah dicatat di dalam buku nota yang dibawa bersama. Alhamdulillah.. bertambah pahala dan ilmunya hari ini. Paling syok, dapat berkenalan dengan hadirin yang lain dan para penceremahnya memang happening!

Tetapi hadirin yang datang tak begitu ramai. Mungkin tidak berapa mendapat sambutan. But overall memang best. Dia senyum sendiri bila teringat kembali suasana di sana, asyik gelak saja.

Dia tersentak apabila telefon bimbitnya berbunyi melaungkan lagu Fate OST Full House, menandakan mesej baru masuk. Dengan lemah dia bangun dan mengeluarkan telefon bimbitnya dari beg tangan.

'Awak-awak.. jom pakai purdah nak?’


Dahinya berkerut. Pakai purdah?

Bersambung...

June 16, 2013

Kesihatan sangat penting untuk ibadah kita sebagai orang Islam.

Assalamu’alaikum, Alhamdulillah.. selesai juga kelas agama yang saya hadiri selama dua hari ini, dengan kakak sulung saya. Dari 7 pagi dah bangun, prepare untuk ke Sentul bagi menghadiri majlis ilmu.
Banyak pelajaran, pengalaman dan kawan baru yang saya perolehi di sana.
Bila hadiri majlis ilmu, dan merapati orang yang lebih berpengalamn dari kita, kita akan merasa betapa ceteknya ilmu kita, dan betapa luasnya ilmu Allah SWT itu.
Ibarat luasnya air di lautan, apabila kita mencelupkan jari kita ke dalamnya dan menarik kembali jari kita dan air yang melekat di jari kita itulah ilmu kita. Betapa sikitnya. SubhanAllah.
Pelajaran 2 hari itu dirasakan tidak cukup. Betapa happynya dapat mencatit ilmu dari orang-orang yang berpengalaman dan bukan calang-calang orang juga yang saya jumpa itu. Tapi bukan status orang itu yang saya nak ceritakan di sini.
Saya nak cakap, bila hari minggu tak ada benda nak buat, ajaklah keluarga kita, sahabat kita sesekali pergi majlis ilmu. Dengar ceramh di TV, radio, Youtube itu tidak cukup. Lebih menarik kalau kita dapat pergi dan tanya lebih lanjut berkenaan dunia dan akhirat. Isilah masa yang terluang kita itu dengan perkara yang lebih bermanfat.
Apa yang saya dapat sepanjang 2 hari di Sentul?
Ok, ini berkenaan dengan kesihatan. Siapa nak jaga kesihatan dan kurus insyaAllah boleh cuba.
Pengambilan makanan yang seimbang; protein, buah-buahan, sayur-sayuran, kabohidrat dan bijirin.
Seimbangkan pegambilan makanan dengan aktiviti fizikal.
Kurangkan makanan yang berminyak dan manis. Kalau boleh makanan berminyak itu ambil 2 kali seminggu sahaja.
Kurangkan garam, garam boleh menyebabkan darah tinggi kalau tak jaga kuantiti pengambilannya.
Budu, kaya dengan Zat Besi untuk menghidupkan kulit-kulit mati. (I like budu!)
Cili pula ada bahan kimia di dalamnya, kebaikannya boleh mereleasekan tension. Tapi keburukannya boleh menyebabkan Appendix. Jaga-jaga. Kalau stress, mengadulah pada Allah terlebih dahulu.
Sumber : Google

Buah anggur pula ada asid folik (anggur hijau rasanya), baik untuk mencukupkan saraf-saraf kita, baik untuk ibu mengundang. Tapi seingat saya ibu yang mengandung tak boleh ambil kuantiti yang berlebihan, apa sebabnya saya terlupa. Makan terlalu banyak buah pun tak berapa elok, boleh menyebabkan perut kembung, wallahua’lam.

Air Horliicks,
ada 48 pisang, 3 gram bayam iaitu zat besi, 55 gelas susu dan bijirin. Sangat baik. Dah dekat nak puasa ni, berkempenlah horlicks nanti, hihi.

Sumber : Google
Gaya Hidup Sihat (GHS)
Menjaga persekitaran tempat tinggal dan tempat kerja.
Jauhi dadah, rokok dan arak. (Tambahan) jauhi sumber pendapatan yang haram, untuk menjaga keimanan kita kepada Allah SWT.
Senaman minima 20-30 minit, 3 kali seminggu.
--------------------------------------------------------------

Inilah salah satu perkara yang saya berlajar selama menuntut ilmu di Sentul semalam dan hari ini. Macam-macam, yang dibincangkan. Ada hal agama, akademik, kesihatan dsb. Kalau rasa was-was dengan penyampai saya ni, rujuklah doktor, ya.

Apa-apa pun mulakan dengan doa, usaha, ilmu dan tawakal. Mintalah pada Allah yang Maha Memberi. Kesihatan sangat penting untuk kehidupan kita, kalau sakit ibadah kita kepada Allah juga terbatas, nak-nak lagi yang sakit kronik. So, be careful starting now.
Yang dah sakit tu, ikut nasihat doktor. InsyaAllah boleh sembuh. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Semakin kuat agama seseorang itu,
semakin sihat seseorang itu.

Amalkan asas kerohanian yang baik dan solat 5 waktu.


Ok, terlebih panjang pulak.

pageviews